Psychologia w biznesie
„Psychologia w biznesie” to interdyscyplinarny kierunek studiów, którego punktem wyjściowym jest przekonanie, że wiedza psychologiczna znajduje zastosowanie w biznesie – i to jako najważniejszy składnik sukcesu przedsiębiorstwa!
„Psychologia biznesu” (czy też „psychologia w biznesie”) to kierunek studiów, który łączy w sobie wiedzę zarówno z zakresu psychologii, jak i ekonomii, zarządzania oraz marketingu. Kierunek ten jest odpowiedzią na przemiany gospodarcze i zmieniającą się w związku z nimi specyfikę rynku pracy. Psychologia biznesu, jako dziedzina, zajmuje się zaś implementacją teorii psychologicznych do świata przedsiębiorców; jej głównym celem jest podniesienie efektywności pracowników i zwiększenie konkurencyjności organizacji.Kompetencje zdobywane podczas studiów
Dlaczego kompetencje zdobywane w trakcie studiów są tak ważne? Odpowiedź wydaje się prosta: znajomość ludzkich zachowań i umiejętność ich przewidywania warunkuje sukces menedżerów, od których wymaga się obecnie czegoś więcej niż „twardej” wiedzy z zakresu samego zarządzania. Wiedza stricte psychologiczna pozwoli absolwentom kierunku „psychologia w biznesie” efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem, pełniej analizować rynek, dostrzegać wpływ mechanizmów psychologicznych na zachowania na rynkach finansowych, projektować skuteczne kampanie reklamowe i wpływać na sprzedaż. To nie wszystko – dzięki zdobytym kompetencjom, absolwenci będą potrafili zarządzać zespołem, rozwiązywać konflikty w miejscu pracy, skutecznie prowadzić negocjacje i mediacje.
Predyspozycje kandydatów
Przyszły psycholog biznesu powinien posiadać określone predyspozycje, aby efektywnie i nie bez satysfakcji wywiązywać się ze swoich obowiązków zawodowych. Kandydata na takie studia wyróżniać powinna otwartość na innych ludzi, empatia, łatwość nawiązywania kontaktu i pewnego rodzaju charyzma, która przyda się przede wszystkim na stanowiskach menedżerskich. Cenną umiejętnością okaże się łatwość prezentacji i prowadzenia dyskusji, argumentowania i zajmowania stanowiska w danej sprawie. Nieocenioną – zmysł obserwacji i dedukcja. W pracy z ludźmi, a taki charakter bez wątpienia będzie miała praca psychologa biznesu, istotne będą zatem przede wszystkim zdolności interpersonalne, autoprezentacyjne i komunikacyjne.
Organizacja studiów, specjalności
Psychologię w biznesie studiować można jako osobny kierunek na studiach I i II stopnia, częściej jednak w ramach specjalności innych kierunków, takich jak psychologia lub zarządzanie. Studia podjąć można na uczelniach państwowych oraz prywatnych. Ukończenie studiów I stopnia równa się otrzymaniu tytułu licencjata, a studiów II stopnia – tytułu magistra.
Studenci psychologii w biznesie – o ile nie jest ona specjalnością innego kierunku – będą mogli wybrać w toku nauki specjalność, która pokrywać się będzie z ich zainteresowaniami i z obraną ścieżką rozwoju zawodowego. Przykładowe specjalności tego kierunku to: psychologia ekonomiczna, psychologia menedżera, psychologia mediacji i negocjacji, psychologia rozwoju zawodowego.
Program studiów
Studenci kierunku „psychologia w biznesie” uczestniczyć będą w zajęciach dydaktycznych w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów z następujących przedmiotów:
- podstawy filozofii i etyki;
- etyka biznesu;
- etyka zawodu psychologa;
- trening umiejętności interpersonalnych;
- podstawy komunikacji społecznej;
- zarządzanie karierą;
- PR;
- metodologia badań psychologicznych;
- podstawy biologiczne funkcjonowania człowieka
- podstawy psychologii;
- psychologia pracy;
- psychologia reklamy;
- psychologia sprzedaży;
- psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia;
- zarządzanie projektami psychologicznymi;
- tworzenie projektu;
- podstawy zarządzania;
- zarządzanie zasobami ludzkimi;
- strategie zarządzania marketingowego;
- zachowania organizacyjne
i inne.
O ile program studiów przewidywał będzie możliwość wyboru specjalności, plan zajęć wzbogaci się o przedmioty specjalnościowe.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci studiów na kierunku „psychologia w biznesie” znajdują zatrudnienie między innymi w przedsiębiorstwach (np. jako menedżerowie), agencjach reklamowych i marketingowych czy centrach badań rynku. Najczęściej podejmują współpracę z firmami w obszarze marketingu i badań marketingowych oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Nierzadko prowadzą działalność szkoleniową albo trenerską (coachingową). Z uwagi na interdyscyplinarne wykształcenie osadzone w wiedzy psychologicznej mogą rozwijać się zawodowo w wielu kierunkach i stale podnosić swoje kompetencje, między innymi uczestnicząc w szkoleniach, kursach czy studiach podyplomowych.
Rekrutacja
Kandydaci na studia I i II stopnia z zakresu psychologii w biznesie powinni śledzić komunikaty wybranych uczelni dotyczące wymagań rekrutacyjnych. Zwykle publikowane lub aktualizowane są one tuż po zakończonej rekrutacji w roku poprzednim. Osoby, które psychologię biznesu studiować będą w ramach specjalności na innym kierunku, takim jak psychologia lub zarządzanie, muszą zapoznać się z kryteriami naboru na te właśnie kierunki.
Red. B. Stachnik