Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

ikonka studia

Kierunek Dziennikarstwo - Lista 57 uczelni w Polsce


Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Studia na dziennikarstwie i komunikacji społecznej to marzenie wielu maturzystów. Jak wygląda rekrutacja na te studia? Czego się podczas studiów nauczysz? I równie ważne – gdzie znajdziesz pracę? Dowiedz się już teraz!

Dziennikarstwo od lat plasuje się na jednym z pierwszych miejsc w rankingu na najbardziej popularny kierunek studiów. Praca w mediach kusi wielu młodych ludzi dlatego, że jest szczególnie ciekawa; wielu z nich marzy także o medialnej karierze.

Z uwagi na fakt, że dziennikarz może pracować w rozmaitych mediach – w prasie, w radiu, w telewizji, a także w coraz liczniejszych portalach internetowych – studia, wbrew pozorom, przyciągają nie tylko sympatyków pióra, ale wszystkich tych, którzy swoją przyszłość zawodową chcą związać z multimediami.

Na wielu uczelniach studia dziennikarskie wzbogacone zostały również o wiedzę z zakresu komunikacji społecznej. Po co? Odpowiedź wydaje się prosta: konkurencja na rynku medialnym jest bardzo duża, a dodatkowa wiedza dotycząca tworzenia oraz przetwarzania informacji przez poszczególne grupy społeczne nie tylko poszerza horyzonty absolwenta, ale również daje więcej możliwości zdobycia pracy – na przykład w reklamie czy public relations.

Program studiów – czego się nauczysz?



Studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna można podjąć tak na uczelniach publicznych, jak i prywatnych; kierunek jest dostępny w wielu szkołach wyższych. Możesz studiować w trybie dziennym lub zaocznym; zarówno na poziomie licencjackim, jak i magisterskim.

W trakcie takich studiów student pozna najważniejsze zagadnienia z wielu dziedzin – między innymi z filozofii, socjologii, kulturoznawstwa, ekonomii, prawa i najnowszej historii. Dodatkowo będzie uczestniczył w zajęciach warsztatowych, takich jak na przykład emisja głosu, warsztat publicystyczny, warsztat prasowy, warsztat reporterski.

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej zdobędzie również wiedzę z zakresu psychologicznych aspektów oddziaływania na odbiorcę, reklamy jako formy komunikacji społecznej, nauki o komunikowaniu, komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego oraz marketingu i PR-u.

Ponadto weźmie udział także w zajęciach poświęconych historii mediów, systemowi medialnemu w Polsce oraz etyce dziennikarskiej. Nie zabraknie także zajęć „technicznych” – z fotografii lub technik realizacji telewizyjnej i filmowej oraz z technologii informacyjnej. Absolwent dziennikarstwa powinien bowiem swobodnie korzystać z narzędzi nowych mediów, przede wszystkim z potencjału Internetu.

Specjalności – stań się specjalistą!



Studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej mogą z reguły – różnie wygląda to bowiem na poszczególnych uczelniach – wybrać specjalność, w ramach której zgłębiać będą wiedzę na temat pewnych zagadnień. Zazwyczaj mogą wybierać następujące specjalności:

- prasowa;
- radiowa;
- telewizyjna;
- reklama i public relations;
- dziennikarstwo sportowe;
- marketing polityczny;
- dziennikarstwo internetowe;
- edytorstwo;
- komunikacja w biznesie.

Wybór specjalności może rzutować na przyszłośść kariery zawodowej. W ramach specjalności przyszli absolwenci zdobywają bowiem doświadczenie (podczas praktyk lub staży) w określonej „branży”, co determinuje dalsze losy ich kariery.

Najlepszą metodą na trafny wybór specjalności jest zatem kierowanie się przede wszystkim swoimi zainteresowaniami. Jeżeli marzysz o pracy w radiu, wybór będzie prosty. Podobnie, jeśli chcesz pracować w agencji reklamowej. Możliwości jest wiele!

Rekrutacja – co trzeba zdać na maturze?



Poszczególne uczelnie mają różne wymagania rekrutacyjne. Dla przykładu: Uniwersytet Gdański bierze pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych z języka polskiego, historii, WOS-u i języka obcego (wyniki przeliczane są wg odpowiedniej wagi). Z kolei Uniwersytet Warmińsko-Mazurski pozostawia kandydatom możliwość wyboru – spośród języka polskiego, języka obcego, matematyki, historii, geografii i WOS-u mogą oni wybrać trzy przedmioty.

Osoby, które chciałyby studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, przejdą rekrutację w oparciu o wynik egzaminu maturalnego z dwóch przedmiotów. Pierwszym może być język polski lub język obcy, drugim – historia, historia sztuki, historia muzyki, WOS, wiedza o tańcu, informatyka, matematyka, a nawet... fizyka z astronomią.

Progi punktowe na wymienionych uczelniach w 2011 r. wynosiły:

Uniwersytet Gdański – 80, 2 punktu;
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski – 94 punkty;
Uniwersytet Mikołaja Kopernika – 44 punkty.

Jakie perspektywy zawodowe ma absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej?



Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma duże pole do popisu, powinien się jednak liczyć z wcale nie mniejszą konkurencją. Aby studia te przyniosły spodziewany efekt, warto już w trakcie nauki określić swoje zainteresowania i zdobywać doświadczenie. Praktyka czyni mistrza! Za zainteresowaniami powinna stać również wiedza oraz warsztat, dzięki któremu będzie potrafił tę wiedzę przekazać.

Dobrze wykształcony absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej, zorientowany na pracę w wybranym przez siebie medium, z pewnością poradzi sobie z każdą konkurencją. Pracę będzie mógł podjąć między innymi w:

- redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych;
- agencjach prasowych;
- portalach internetowych;
- agencjach reklamowych i copywriterskich;
- agencjach marketingowych i PR;
- instytucjach kulturalnych oraz miejscach związanych z rozpowszechnianiem informacji.

Czy te studia są dla Ciebie?



Jeżeli jesteś osobą ciekawą świata, interesującą się bieżącymi wydarzeniami – politycznymi, kulturalnymi lub sportowymi; jesteś kontaktowy i szybko zjednujesz zaufanie i sympatię rozmówcy; potrafisz ładnie budować wypowiedź i masz „lekkie pióro”; w atrakcyjny, nierzadko innowacyjny sposób, umiesz przedstawić każdy problem; potrafisz prezentować swoje stanowisko i brać udział w dyskusji, a przy tym jesteś dociekliwy, to posiadasz wiele cech i umiejętności przydatnych w pracy dziennikarza.

Nie możesz zapominać, że dziennikarstwo to profesja zaufania publicznego – powinieneś mieć świadomość odpowiedzialności, jaka ciąży na przekazywaniu informacji. Rzetelność to podstawa w tym zawodzie. Niewykluczone, że – jako dziennikarz – będziesz spotykał różnych ludzi; w kontaktach z nimi będziesz musiał zachować profesjonalizm i obiektywizm. Niezwykle cenna okaże się także umiejętność pozyskiwania i selekcjonowania informacji.

Praca w mediach obarczona jest także ryzykiem dużego stresu – materiał musi być gotowy na czas, w związku z czym należy przestrzegać deadline’ów. Jeżeli brakuje Ci odporności i masz problem z dotrzymywaniem terminów, to praca dziennikarza może kosztować się sporo nerwów. Powinieneś zatem posiadać zdolność pracy pod presją czasu.


Red. Barbara Stachnik
Rozwiń

CENY ZA STUDIA NA KIERUNKU Dziennikarstwo

Nazwa uczelni Stacjonarne Stacjo. Niestacjonarne Niestacjo.
Akademia Finansów i Biznesu Vistula (AFiB Vistula) w Warszawie

Akademia Finansów i Biznesu Vistula (AFiB Vistula) w Warszawie

od 2400 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna (AHE) w Łodzi

Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna (AHE) w Łodzi

od 410 zł od 400 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Collegium Intermarium

Collegium Intermarium

od 8500 zł od 6000 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach (UE)

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach (UE)

od 2600 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Uniwersytet Jagielloński (UJ)

Uniwersytet Jagielloński (UJ)

od 2550 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Uniwersytet SWPS

Uniwersytet SWPS

od 6165 zł od 6165 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Uniwersytet SWPS we Wrocławiu

Uniwersytet SWPS we Wrocławiu

od 4135 zł od 4135 zł /Semestr Dowiedz się więcej
Polski Uniwersytet Wirtualny (PUW) od 2100 zł /Semestr
Powszechna Wyższa Szkoła Humanistyczna Pomerania (PWSH) od 3600 zł /Semestr
Społeczna Akademia Nauk (SAN) Łódź 430 zł/miesiąc 440 zł/miesiąc
Uniwersytet Gdański (UG) od 2650 zł /Semestr
Uniwersytet Szczeciński (USZ) od 2200 zł /Semestr
Warszawska Uczelnia Ekonomiczna od 3200 zł od 3200 zł /Semestr
Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii (WSTE) od 1900 zł od 1800 zł /Semestr