Historia
Studiowanie historii to niesamowita podróż w czasie, która zachwyci każdego pasjonata. I choć mówi się, że dla humanistów nie ma pracy, absolwenci historii dysponują kompetencjami pożądanymi przez pracodawców.
Historia jest nauką humanistyczną i społeczną, która – mówiąc ogólnie – zajmuje się badaniem przeszłości, a ściślej – badaniem działań i wytworów człowieka począwszy od powstania cywilizacji opartej na pisemnym przekazie. Rezultatem badań historycznych jest historiografia, a więc opis dziejów. W pracy historyka istotna jest krytyczna interpretacja minionych zjawisk, która pozwala pewne fakty hisotryczne przedstawić w postaci narracji. Pole zainteresowań szeroko rozumianej historii obejmuje zjawiska czy procesy historyczne w skali globalnej i regionalnej oraz państwowej i lokalnej.Predyspozycje kandydata
Wybór studiów na kierunku historia powinien być dyktowany zainteresowaniami (historią, kultrą i sztuką) oraz pasją, a także szczerą chęcią zgłębiania wiedzy – nie bez powodu pierwotne znaczenie greckiego słowa „istoria” odnosiło się do poznania i dochodzenia do wiedzy. Adepci historii poznają w toku studiów mnóstwo faktów, przyszły student powinien zatem posiadać dobrą pamięć, między innymi do nazw i dat, ale także umiejętność swobodnego kojarzenia faktów i zestawiania ich ze sobą. W studiowaniu historii przydaje się także znajomość języków obcych, kandydaci na takie studia powinni wobec tego mieć do nich talent.Organizacja studiów, specjalności
Studia historyczne podjąć można zarówno na uczelniach publicznych, jak i na uczelniach prywatnych. Zgodnie z Deklaracją Bolońską prowadzone są trójstopniowo – na studiach licencjackich (I stopnia), magisterskich (II stopnia) i doktoranckich (III stopnia). Kierunek dostępny jest w trybie stacjonarnym (dziennie) i niestacjonarnym (wieczorowo oraz zaocznie). W ofercie szkół wyższych pojawiają się coraz to nowsze specjalności, których program studenci historii mogą realizować w ramach studiów I i II stopnia. Bogaty wybór specjalności wpływa pozytywnie na perspektywy zawodowe absolwentów historii, którzy jeszcze kilka lat temu „skazani” byli głównie na pracę w szkole.Oto przykładowe specjalności oferowane studentom kierunku historia:- archiwistyka i zarządzanie dokumentacją;- współczesne systemy zarządzania dokumentacją;- dokumentalistyka konserwatorska;- regionalistyka;- nauczycielska (historia i wiedza o społeczeństwie);- integracja europejska;- historia i społeczeństwo;- rekonstrukcje historyczne;- turystyka historyczno-kulturowa;- antropologia historyczna;- historia w ramach przemysłu rozrywkowego;- specjalność edytorsko-redaktorska;- zarządzanie dziedzictwem kulturowym i kulturą historyczną;- dziedzictwo historyczne regionu;- edukacja regionalna;- historia i kultura Żydów w Polsce;- historia gospodarczai inne.Program studiów
Tak jak w przypadku każdego innego kierunku, również w przypadku historii podstawą dla programu studiów są ramowe treści kształcenia omówione w ministerialnych standardach kształcenia. Oznacza to, że studenci historii, niezależnie od tego, jaką uczelnię wybiorą, będą uczestniczyć w zajęciach dotyczących tych samych treści. Na I stopniu studiów będą to: język łaciński, vademecum studiów historycznych, nauki pomocnicze historii, historia starożytna, prahistoria ziem polskich, historia średniowieczna, historia nowożytna, historia XIX wieku, historia XX wieku. Z kolei na II stopniu studiów: statystyka i demografia historyczna, translatorium z języka łacińskiego lub nowożytnego, warsztat naukowy historyka, metodologia historii i historia historiografii. Istotnym elementem programu studiów będą oczywiście przedmioty realizowane w ramach wybranej specjalności. Dla przykładu – studenci specjalności antropologia historyczna (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie) będą uczestniczyć w zajęciach z następujących przedmiotów:- historia filozofii;- antropologia;- historia antropologii historycznej;- wstęp do antropologii historycznej;- vademecum antropologa;- historia codzienności;- historia władzy;- kulturoznawstwo;- wybrane zagadnienia z socjologii;- historia mówiona;- techniki pisania i prezentacji;- historia i media;- historia wizualna;- humanistyka, kultura, społeczeństwo;- historia prywatności;- historia i pamięć;- mikrohistoria;- historia religii i religijności.Perspektywy zawodowe
Absolwent historii może poszukiwać zatrudnienia adekwatnego do ukończonej specjalności – możliwości jest wiele: państwowe i prywatne instytucje kultury (muzea, domy i centra kultury), organizacje pozarządowe; archiwa i inne instytucje, które zajmują się gromadzeniem i opracowaniem dokumentów (w tym nowoczesne archiwa firm, stowarzyszeń, instytucji państwowych); instytucjach naukowych i badawczych); instytucje zajmujące się edukacją historyczną; placówki oświatowe (szkoły podstwawowe, gimnazja, szkoły średnie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej lub kwalifikacyjnych studiów podyplomowych); wydawnictwa; szeroko rozumiane media; organy administracji rządowej i samorządowej.Wielu młodych historyków decyduje się także na karierę naukową. Należy pamiętać, że cenną kompetencją absolwenta historii jest łatwość pozyskiwania informacji, przyswajania nowej wiedzy, interpretowania faktów, a także zdolność wnioskowania i określania związków przyczynowo-skutkowych. Rzetelne wykształcenie humanistyczne połączone ze znajomością języka obcego z pewnością ułatwi zawodowy start.Rekrutacja
Proces rekrutacji na historię przebiega inaczej na poszczególnych uczelniach. Szczegóły dotyczące zasad naboru na I rok studiów I lub II stopnia warto sprawdzić na stronie internetowej wybranej szkoły wyższej. Dla przykładu: na Uniwersytecie Wrocławskim brane sa pod uwagę wyniki matury z historii, języka obcego nowożytnego i trzeciego przedmiotu (do wyboru: język polski, geografia, język łaciński i kultura antyczna, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, matematyka); na Uniwersytecie Łódzkim brane są pod uwagę dwa przedmioty, w tym język obcy nowożytny i – do wyboru – historia, WOS, geografia, język polski lub matematyka. Krakowski UJ rekrutuje na podstawie wyników z jednego przedmiotu – do wyboru: filozofia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie (uwaga! historii przypisano wyższą wagę wyniku przedmiotowego niż pozostałym przedmiotom).Red. B. Stachnik