Administracja publiczna
Analityka medyczna
Badania kliniczne produktów leczniczych
Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe
Bibliotekoznawstwo: bibliotekarz dziedzinowy (dwusemestralne studia doskonalące)
Biologia molekularna
Chemia dla nauczycieli
Dyplomacja i stosunki międzynarodowe
Edytorstwo
Etyka i filozofia religii
Farmacja przemysłowa
Filozofia i podstawy etyki
Fotografia dziennikarska
Fundusze Unii Europejskiej: pozyskiwanie i rozliczanie
Geriatria i opieka długoterminowa
Historia
Informacja naukowa - broker informacji (dwusemestralne studia doskonalące)
Informacja publiczna w mediach
Informatyka dla nauczycieli
Informatyka w administracji publicznej
Informatyka w administracji publicznej
Inżynieria oprogramowania i narzędzia biznesu
Kryzysy psychologiczne i interwencja kryzysowa
Matematyka (studia kwalifikacyjnedla nauczycieli matematyki)
Medycyna bólu
Muzealnicze studia kuratorskie w zakresie sztuki współczesnej
Nauczanie języka polskiego jako obcego
Nowoczesne techniki komputerowe
Organizacja i metody pomocy społecznej
Podstawy oddziaływań terapeutycznych w wieku rozwojowym
Podstawy psychoterapii
Podyplomowe Studia dla Tłumaczy Konferencyjnych Specjalizacja z dwoma językami obcymi (znajomość bierna)
Podyplomowe Studia dla Tłumaczy Konferencyjnych Specjalizacja z jednym językiem obcym (znajomość czynna)
Podyplomowe studia dla tłumaczy tekstów specjalistycznych
Podyplomowe studia kwalifikacyjne o kulturach regionów
Podyplomowe studia muzeologiczne
Podyplomowe studia z zakresu Gender
Poradnictwo i pomoc psychologiczna
Prawa człowieka w kontekście międzykulturowym
Prawo autorskie, wydawnicze i prasowe
Prawo bankowe
Prawo dowodowe
Prawo karne materialne
Prawo karne skarbowe i gospodarcze
Prawo konkurencji i ochrony konsumentów
Prawo medyczne i Bioetyka
Prawo pracy
Prawo Unii Europejskiej
Proces karny
Promocja zdrowia
Psychologia podejmowania decyzji i zarządzania ryzykiem
Psychologia sądowa
Psychologia transportu
Public Relations
Realizacja telewizyjna
Retoryka
Społeczeństwo informacyjne
Społeczno-kulturowa tożsamość płci
Środowiskowe podyplomowe studium dziennikarstwa i komunikacji medialnej
Studia literacko-artystyczne (szkoła twórczego pisania)
Studia podyplomowe Biznes w biotechnologii
Studia Podyplomowe mentorzy kulturowi
Studia Podyplomowe Polskiego Prawa Gospodarczego dla Prawników Zagranicznych - Niemieckojęzyczny Program LL.M.
Studia podyplomowe prawa własności intelektualnej
Studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych
Studia podyplomowe w zakresie „Wiedzy o społeczeństwie”
Studia Podyplomowe z zakresu Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego (aspekty prawne)
Studia podyplomowe: Kolekcje cyfrowe (doskonalące, dwusemestralne)
Studium przekładu literackiego
System ochrony praw człowieka w Polsce
Systemy informacji geograficznej UNIGIS
Szczegółowe problemy psychoterapii
Terapia zaburzeń w mówieniu, pisaniu i czytaniu
Wiedza o integracji europejskiej
Wiedza o kulturze i filozofia
Wiedza o kulturze przełomu XX i XXI wieku
Wiedza o literaturze, kulturze i sztuce
Wiedza o Rosji Współczesnej
Współczesna Ameryka: polityka, kultura i społeczeństwo Stanów Zjednoczonych w XXI wieku
Zarządzanie funduszami i projektami UE
Zarządzanie i audyt
Zarządzanie jakością w organizacjach wg normy ISO 9001
Zarządzanie jednostkami opieki zdrowotnej
Zarządzanie kulturą
Zarządzanie mediami
Zarządzanie muzeum
Zarządzanie organizacjami sportowymi
Zarządzanie w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego
Zarządzanie w oświacie
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Żydowski Kraków – Historia, Religia, Kultura, Dziedzictwo
„Żydowski świat”. Żydzi i Karaimi w Europie Środkowo-Wschodniej

Opis studiów

Wydział: Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ - Jednostka międzywydziałowa

Jednostka prowadząca studia: Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Uniwersytetu Jagiellońskiego

Studia obejmują zagadnienia z dziedziny: GERIATRII, NEUROLOGII, REUMATOLOGII, PSYCHIATRII, MEDYCYNY PALIATYWNEJ, REHABILITACJI, PIELĘGNACJI, ORGANIZACJI OPIEKI DŁUGOTERMINOWEJ.
Biorąc pod uwagę, iż przewlekle chorzy wymagają wielospecjalistycznej opieki, a stan zdrowia zwykle uniemożliwia im przemieszczanie się w celu korzystania z porad kilku specjalistów, wprowadzenie kształcenia podyplomowego poszerzającego wiedzę w zakresie chorób przewlekłych umożliwi bardziej fachowe i samodzielne prowadzenie przewlekle chorych, poprawę jakości życia podopiecznych i obniżenie kosztów leczenia. Dla posiadających specjalizację z geriatrii studia podyplomowe mogą być metodą uaktualnienia i poszerzenia wiedzy.

Program studiów

1. Geriatria - wprowadzenie; 15 godz.
Treści kształcenia:Definicje opieki długoterminowej. Prawne aspekty opieki długoterminowej – akty prawne, uwagi praktyczne. Całościowa ocena geriatryczna. Epidemiologia starości i niesprawności. Aspekty ekonomiczne związane ze starzeniem populacji. Starzenie w wymiarze społecznym. Religia a stan zdrowia populacji w aspekcie opieki nad pacjentem w wieku podeszłym. Starzenie w wymiarze psychologicznym – w zdrowiu i chorobie . Psychologiczne aspekty opieki długoterminowej (pacjent-opiekun). Metody radzenia sobie z pacjentem trudnym, agresywnym. Metody radzenia sobie z wypaleniem. Fizjologia starzenia. Radzenie sobie z pacjentem trudnym, radzenie sobie z własnymi emocjami.

2. Geriatria - chorowanie w wieku podeszłym; 18 godz.
Treści kształcenia: Zaburzenia chodu u osób w wieku podeszłym – ryzyko upadków. Urazy w wieku podeszłym – strategie prewencji. Choroby przewlekłe- choroby sercowo naczyniowe (nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, omdlenia). Choroby metaboliczne (cukrzyca, zaburzenia funkcji tarczycy, otyłość, niedożywienie), choroby płuc (POChP). Zasady farmakoterapii w wieku podeszłym. Zaburzenia odporności – szczepienia – infekcje. Niepokojące objawy u osób w wieku podeszłym/osób bez kontaktu . Zaburzenia zwieraczy. Zespół kruchości.

3. Neurologia; 16 godz.
Treści kształcenia: Starzenie się układu nerwowego, ocena neurologiczna. Zaburzenia neurologiczne będące przyczyną niesprawności i wymagające opieki długoterminowej (padaczka, porażenie dziecięce, stany po urazowe, guzy mózgu, ALS, miastenia, SM). Naczyniowe choroby mózgu – identyfikowanie i zapobieganie ryzyku, rozpoznawanie, leczenie, profilaktyka pierwotna i wtórna. Schorzenia nerwów obwodowych. Otępienie. Pacjent z majaczeniem. Zaburzenia rytmu snu i czuwania.

4. Reumatologia; 16 godz.
Treści kształcenia: Nieurazowe schorzenia narządu ruchu – obraz ‘z lotu ptaka’, ocena narządu ruchu .Pacjent z bólem stawów 1 – choroba zwyrodnieniowa: profilaktyka, przebieg, leczenie. Pacjent z bólem stawów 2 – choroby zapalne – reumatologiczne zapalenie stawów i choroby pokrewne. Pacjent z bólem stawów 3 – schorzenia pourazowe i zakażenia. Pacjent z bólem krzyża. Osteoporoza. Polimialgia reumatyczna – najczęstsze schorzenie reumatyczne u pacjenta w wieku podeszłym. Choroby mięśni będące przyczyną niesprawności. Zasady zaopatrzenia ortopedycznego pacjentów ze schorzeniami narządu ruchu. Leki OTC stosowane w bólach kostno-stawowych– zalety/wady/profil bezpieczeństwa.

5. Psychiatria; 16 godz.
Treści kształcenia: Metody psychologiczne w diagnostyce psychiatrycznej – metody oceny stanu psychicznego pacjenta. Uzależnienia u osób w wieku podeszłym i osób przewlekle chorych. Depresja. Schizofrenia. Zaburzenia osobowości. Pacjent z nerwicą. Zaburzenia lękowe. Zasady doraźnej farmakoterapii. Samobójstwo i tendencje samobójcze. Zaburzenia psychiczne u osób z upośledzeniem umysłowym. Przekazywanie pacjentowi i rodzinie ‘złych wiadomości’.

6. Medycyna paliatywna; 17 godz.
Treści kształcenia: Opieka długoterminowa a opieka paliatywna. Nowotwory jako przyczyna niesprawności .Ogólne zasady opieki paliatywnej nad pacjentem nowotworowym. Medycyna paliatywna schorzeń nieonkologicznych (na przykładzie niewydolności serca). Psychologiczne aspekty chorób nowotworowych. Pacjent z bólem przewlekłym. Niefarmakologiczne metody leczenia bólu. Zabiegowe metody lecenia bólu. Farmakoterapia bólu – uwagi praktyczne dla opiekunów. End-of-life decisions.

7. Rehabilitacja; 16 godz.
Treści kształcenia: Podstawowe pojęcia. Lokomocja człowieka, deconditioning, wpływ unieruchomienia na funkcjonowanie w zdrowiu i chorobie, zasady i cele rehabilitacji w geriatrii. Metody terapeutyczne w rehabilitacji. Metody fizjoterapeutyczne w profilaktyce i leczeniu odleżyn. Metody fizjoterapeutyczne w walce z bólem. Rehabilitacja neurologiczna. Rehabilitacja w schorzeniach narządu ruchu. Rehabilitacja kardiologiczna. Rehabilitacja w schorzeniach układu oddechowego. Rehabilitacja w nietrzymaniu moczu.

8. Pielęgnacja; 18 godz.
Treści kształcenia: Zasady aseptyki i antyseptyki. Ryzyko związane z hospitalizacją. Ryzyko związane z unieruchomieniem. Prewencja, rozpoznawanie i leczenie odleżyn, pielęgnacja pacjenta unieruchomionego. Opieka pielęgniarska nad pacjentem z zaburzeniami świadomości. Opieka pielęgniarska nad pacjentem w wieku podeszłym. Opieka pielęgniarska nad pacjentem po zabiegu operacyjnym. Opieka nad pacjentem dializowanym. Praktyczne uwagi na temat postępowania pielęgniarskiego u chorych zacewnikowanych z wkłuciami dożylnymi, cewnikami do podawania leków, podawania insuliny, pomiarów glikemii z palca, pobierania materiału do badań, zakładanie opatrunków.

9. Organizacja opieki długoterminowej; 18 godz.
Treści kształcenia: Modelowe rozwiązania w opiece długoterminowej. Organizacja i finansowanie opieki długoterminowej w Polsce. Organizacja i zarządzanie domem opieki na przykładzie modelowego prywatnego domu opieki. Indywidualny plan opieki – zespołowe podejście do opieki długoterminowej. Organizowanie grup wsparcia wokół problemu na przykładzie choroby Alzheimera. Podstawy ekonomii i marketingu w opiece zdrowotnej. Podstawy farmakoekonomiki. Kontrola i zarządzanie jakością usług. Budowanie zespołu opiekuńczo-terapeutycznego: motywacja, wsparcie, Mission-Vision-Values. Współpraca z innymi dostarczycielami usług medycznych.

Kwalifikacje uzyskane przez słuchacza

Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Geriatria i opieka długoterminowa.
Absolwent będzie posiadać wiedzę interdyscyplinarną z zakresu: Podstaw geriatrii oraz chorób wymagających przewlekłego postępowania opiekuńczego. Będzie w stanie ocenić potrzeby pacjenta w tym względzie. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą dbanie o utrzymanie odpowiedniego poziomu merytorycznego i jakości usług w podległej mu instytucji w odniesieniu do personelu zajmującego się pielęgnowaniem, rehabilitacją oraz sprawami socjalnymi pensjonariuszy. Absolwent będzie posiadał kompetencję do zajmowania stanowisk kierowniczych różnych szczebli (w zależności od wyjściowego poziomu i kierunku wykształcenia) w zakładach opieki zdrowotnej (Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze) oraz w instytucjach opiekuńczych nie będących zakładami opieki zdrowotnej (domy pomocy społecznej, domy opieki).
Zdobyte kwalifikacje umożliwią zatrudnianie absolwenta w instytucjach zajmujących się szeroko rozumianą opieką nad osobami starszymi.

Więcej informacji>>>

 

ikonka opinie uczelnie

Opinie o uczelniach - Lista uczelni w Krakowie