Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Ghostwriter - czym się zajmuje i kto korzysta z jego usług?

Ghostwriter - czym się zajmuje i kto korzysta z jego usług?



Tworzenie wszelkiego rodzaju treści to często zadanie wymagające odpowiednich kompetencji. Żeby napisać wciągający tekst nie wystarczy jedynie znajomość podstawowych zasad poprawnej pisowni. Dlatego tworzeniem różnego rodzaju treści zajmują się specjaliści, nawet jeśli odbiorcy nie są świadomi, kto oryginalnie odpowiada za treść, która do nich trafia.

Enigmatyczne określenie ghostwriter, z języka angielskiego oznacza autora widmo. Jest to specyficzna odmiana takich profesji jak copywriter czy po prostu autor, gdyż cechą wyróżniającą jest ukryta tożsamość pierwotnego twórcy. Co jeszcze wyróżnia ghostwriterów na tle innych twórców tekstów?

 

Kim jest ghostwriter?

 

Tworzenie treści jest nieodzownym elementem wielu branż. Szczególne znaczenie teksty odgrywają jednak w marketingu oraz PR. Odpowiednio przygotowane treści potrafią zachęcić do zakupu towaru lub skorzystania z usługi, a także zadbać o odpowiedni wizerunek chociażby w postaci dobrze przygotowanego przemówienia. W każdej z tych branż treści muszą być przygotowane na odpowiednim poziomie, balansując między językiem sprzedażowym, merytoryką oraz przyjaznym dla odbiorców tonem. Proces ten wymaga zarówno szerokiej wiedzy, jak i dużego poziomu kreatywności. Te cechy wyróżniają dobrych copywriterów, specjalistów w agencjach PR-owych czy właśnie ghostwriterów.

Niemniej zarówno w przypadku autorów sloganów reklamowych, jak i nawet tekściarzy dla wokalistów i wokalistek, pozostający w cieniu twórcy wciąż mogą pochwalić się autorstwem chwytliwego hasła reklamowego czy piosenki, która bije rekordy popularności. Nie jest to jednak regułą. W niektórych przypadkach osoba, która zamawia tworzenie treści, chce także przypisać sobie ich autorstwo. Wówczas nie mówimy już o copywriterze czy autorze tekstu, ale profesji autora widmo, jaką jest ghostwriter.

Tym, co wyróżnia ghostwritera jest ukryta tożsamość. We wszelkich oficjalnych dokumentach związanych z treścią, jako autor wpisany będzie zamawiający tekst. Może to być duża agencja reklamowa w przypadku treści content marketingowych. Może to być były sportowiec lub popularny celebryta, który wydaje autobiografię, chociaż życiorys został spisany przez osobę trzecią, czyli właśnie ghostwritera.

Ghostwriter nie zajmuje się wyłącznie pisaniem na zamówienie. Warto pamiętać, że tworzenie treści to szereg różnego rodzaju działań, jak chociażby korekta, weryfikacja unikalności treści czy wsparcie merytoryczne. W wielu przypadkach pierwotny tekst wymaga serii zabiegów, żeby spełniać odpowiednie wymagania, jak np. poczytna powieść biograficzna czy wartościowa praca naukowa. Możliwości jest bardzo wiele, kiedy pomoc specjalisty od operowania słowem bywa nie do przecenienia.

 

Tłumacz a ghostwriter

 

Wbrew pozorom przełożenie tekstu z języka A na język B nie jest działaniem mechanicznym, które nie wymaga kreatywności. Im więcej cech literackich ma tekst, tym większym wyzwaniem jest stworzenie wartościowego tłumaczenia. Są również specjaliści, którzy zajmują się przede wszystkim tworzeniem treści w języku obcym. Takim przykładem może być niemieckojęzyczny ghostwriter. Jego zadaniem będzie nie tylko pisanie w języku niemieckim, ale również wsparcie w wielu kwestiach związanych z pisaniem w obcym języku. A tego typu przykładów może być wiele. Wiele firm, które działają na międzynarodową skalę potrzebuje różnego rodzaju treści w języku niemieckim. Ghostwriting jest dla takich podmiotów niezwykle wygodą formą zapewniania klientom oraz kontrahentom dobrej jakości tekstów. Automatyczny tłumacz dobrze poradzi sobie z treściami na poziomie podstawowym, jednak w przypadku tekstów specjalistycznych taki rodzaj tłumaczenia może skutkować poważnymi błędami.

Dobrym przykładem pola, na którym wykorzystuje się umiejętności niemieckojęzycznego ghostwritera jest branża naukowa. Tworzenie treści na poziomie akademickim wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy językowej, ale przede wszystkim umiejętności łączenia wiedzy językowej z tworzeniem wysokiej jakości tekstów lub ich korektą.

 

Ghostwriting w polskim prawie

 

Elementem problematycznym w kwestii pracy ghostwritera jest aspekt zbywalności praw autorskich. W polskim prawie funkcjonuje bowiem jasny zapis, zgodnie z którym prawa autorskie do dzieła są niezbywalne. Chodzi dokładnie o ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Według art. 4 niniejszej ustawy tylko akty normatywne, dokumenty urzędowe, opisy patentowe oraz proste informacje prasowe nie są objęte prawem autorskim. Twórca treści może co prawda je sprzedawać, jednak same prawa autorskie do dzieła są niezbywalne. W praktyce jedynym sposobem na przekazanie praw jest przekazanie nieodpłatnie albo sprzedanie autorskich praw majątkowych do eksploatowania utworu.

Dlatego ważne jest, żeby we wszelkiego rodzaju pomocy ghostwritera współpraca była odpowiednio unormowana, a zasady świadczenia usług czy sprzedaży produktów transparentne dla obu stron. Niemniej ghostwriting może być wartościowym wsparciem zarówno w branży reklamowej, jak i PR-owej.

Zobacz również: Nauka za zachodnią granicą oraz Koniec roku szkolnego - pomysły na prezent dla wychowawcy


Data publikacji: 10.05.2023