Początkiem
krakowskiej muzycznej uczelni wyższej, było powstanie Szkoły Muzycznej
Towarzystwa Muzycznego, która dzięki zabiegom Władysława Żeleńskiego dnia
01-02-1888r., została przemianowana na Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego.
Po wznowieniu powojennej działalności w 1945r., uczelnia nie miała
sprecyzowanego statutu kształcenia, dopiero rok później po reformach przeprowadzonych
za zgodą Departamentu Muzyki Ministerstwa Kultury i Sztuki, ustalono
trójstopniowy system kształcenia, od 01-04-1946r., placówka działała jako Państwowa
Wyższą Szkoła Muzyczna.
Rozwój sztuki muzycznej i powstawanie nowych wydziałów,
podniosły uczelnię w 1979r. do rangi akademii, a od 01-01-2021r., uczelnia
prowadzi działalność edukacyjną pod nazwą Akademii Muzycznej im. Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie.
Wysoki poziom dydaktyczny i światowej sławy
kompozytorzy, tacy jak Krzysztof Penderecki i teoretycy muzyki, stworzyli
własne programy edukacyjne zwane „krakowską szkołą kompozytorską” i „krakowską
szkołą teoretyczną”. Jako jedyna polska uczelnia muzyczna w gronie absolwentów
posiada dwoje późniejszych Ministrów Kultury, jak i dwoje zwycięzców w
Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina.
Kierunek | Stacjonarne | Niestacjonarne |
---|---|---|
Instrumentalistyka | od 10 500 zł / semestr | |
Wydział instrumentalny | od 10 500 zł / semestr |
Dyrygentura- 3 kandydatów na miejsce
To jeden z proponowanych kierunków studiów na Akademii Muzycznej w Krakowie. Kierunek dyrygentura I oraz II stopnia to nauka terminologii ogólnej i szczegółowej, która jest odpowiednia dla sztuki muzycznej w zakresie dyrygentury. Student z łatwością umie analizować, jak i interpretować wytwory kultury, tradycje oraz teorie. Posiada on świadomość kompleksowej natury twórczości muzycznej. Poznaje zagadnienia z zakresu podstawowych technik, technologii oraz narzędzi tak potrzebnych do wykonania dzieła muzycznego. Uczniowie na tym kierunku podczas zajęć poznają pojęcia oraz zasady z zakresu praw autorskich, wiedze dotycząca finansów, jak i prawnych aspektów zawodu artysty. Na wybranych przedmiotach przyswajają wiedzę związaną z własnymi koncepcjami artystycznymi, umieją rozpoznać materiały muzyczne i zapamiętywać je. To również umiejętność odczytu partytur z XX i XXI wieku. Po zakończeniu nauki na kierunku dyrygentura absolwenci są gotowi do efektywnego wykorzystania intuicji i zdobytej wiedzy, do organizacji pracy zespołowej.
Program studiów na kierunku Dyrygentura