Szkoły wyższe coraz częściej decydują się na współpracę z biznesem. Zyskują na tym zarówno uczelnie, przedsiębiorcy jak i sami studenci. Na czym może polegać taka współpraca i jakie korzyści z jej nawiązania płyną dla wszystkich stron?
Współpraca szkół wyższych i biznesu: jak to wygląda w praktyce?
Najczęściej firmy, które decydują się na współpracę z uczelnią, obejmują patronatem wybrany kierunek lub specjalność. To zwykle oznacza, że przedstawiciele biznesu prowadzą wybrane zajęcia ze studentami, przekazując im ciekawe informacje o pracy w danej branży. Często jednak taki patronat ma znacznie szerszy zakres. Program kierunku (lub specjalności) może być konstruowany przez uczelnię we współpracy z firmami – tak, by studenci mogli zdobyć wiedzę i umiejętności, które przydadzą im się później na rynku pracy.
Często współpraca biznesu i uczelni ma jeszcze szerszy charakter. Firma i szkoła wyższa mogą na przykład zdecydować się na zorganizowanie wspólnych staży i praktyk. Czasem partner uczelni oferuje również usługi w zakresie pośrednictwa pracy. Tak wygląda na przykład współpraca Dolnośląskiej Szkoły Wyższej z jej biznesowymi partnerami (o szczegółach można przeczytać na https://www.dsw.edu.pl/wspolpraca-z-biznesem).
Korzyści dla studentów, uczelni i biznesu: co wszyscy na tym zyskują?
Jakie są zalety bliskiej współpracy szkoły wyższej i firm? Po pierwsze – zyskują sami studenci. Mają szansę poznać branżę od środka, dowiedzieć się więcej o tym, jak faktycznie wygląda praca w danym zawodzie. Dodatkowo często mają możliwość wzięcia udziału w praktykach i stażach organizowanych przez daną firmę bez konieczności poszukiwania oferty na własną rękę.
Korzyści dla firm wydają się równie oczywiste. Po pierwsze – współpraca z uczelnią pozytywnie wpływa na ich wizerunek. Po drugie – mogą ocenić potencjał studentów i podjąć współpracę zawodową z osobami, które zdaniem pracodawcy mają najlepsze predyspozycje do pracy w danej branży.
Zyskuje też uczelnia. Jej oferta jest bardziej atrakcyjna dla studentów, którzy mają szansę poznać lepiej wybraną przez siebie branżę (i to już na studiach), a także znaleźć pierwszą pracę w wymarzonym zawodzie.
Współpraca szkół wyższych z biznesem jest zatem korzystna dla wszystkich stron i z tego względu – coraz częstsza.
Artykuł sponsorowany