Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Szkolenia dla świeżo upieczonych menedżerów

Szkolenia dla świeżo upieczonych menedżerów



Międzynarodowe badania pokazują, że ponad 40% świeżo upieczonych menedżerów zawodzi i traci stanowisko w ciągu pierwszego półtora roku od jego objęcia. Okazuje się, że świetny specjalista, którego firmy postanawiają docenić awansem, to nie to samo co menedżer, którego głównym zadaniem jest zarządzać ludźmi. Jak ułatwić świeżo upieczonym menedżerom start w nowej roli?

Zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach, główną ścieżką rozwoju jest przejście ze stanowiska samodzielnego specjalisty do menedżera małego zespołu bądź obszaru. Awans dla tego typu pracowników jest swego rodzaju nagrodą i formą doceniania za osiągnięte wyniki w pracy specjalisty. Okazuje się jednak, że zupełnie inne wymagania stawiane są menedżerom, oczekuje się od nich również innych postaw i zachowań, co sprawia że duża część świeżo mianowanych menedżerów nie jest przygotowana do wypełnienia nowej roli.

Szkolenia przygotowujące do pełnienia ról menedżerskich

Pomóc w tej sytuacji mogą szkolenia i kursy przygotowujące do pełnienie ról kierowniczych, zarządzania ludźmi, motywowania zespołów, oceniania, udzielania konstruktywnego feedbacku, a także planowania pracy czy wyznaczania celów.

Główne błędy jakie popełniają nowo mianowani menedżerowie to:

  • orientacja na zadania, nie na ludzi – od specjalistów wymaga się de facto realizacji zadań zgodnie z ustalonym harmonogramem, budżetem i jakością. Rolą menedżera jest jednak zaplanować realizację zadań w zespole, co wymaga m.in. umiejętności oceny kompetencji poszczególnych członków zespołu, przydzielenia zadań i zapewnienie sprawnej komunikacji jaki jest cel ich realizacji, wspieranie zespołu w osiąganiu celów i koordynowanie współpracy i postępu prac, motywowanie ludzi, wracanie z konstruktywną informacją zwrotną oraz oceny pracownicze.
  • kontrola w miejsce przywództwa – wielu świeżo upieczonych menedżerów w naturalny sposób wykorzystuje kontrolę jako podstawowy sposób zarządzania zespołem, tymczasem czasy organizacji hierarchicznych, zbudowanych w relacji przełożony podwładny, dawno minęły. Menedżer powinien budować swoje przywództwo na efektywnej komunikacji, postawie zaangażowania i inspirowania, dobrej orientacji w strategii firmy i umiejętności przełożenia jej na działanie zespołu, a nie wyznaczaniu zadań i kontroli ich realizacji.
  • niedocenianie roli komunikacji i kontaktów – fundamentem budowy autorytetu menedżera jest sprawna komunikacja, zarówno dotycząca celów zespołu i firmy, jak też dotycząca kontaktów zarządzanego zespołu z pozostałymi zespołami w firmie. Przedsiębiorstwa są de facto tyglem rozmaitych zespołów i interesów, a menedżer powinien być w stanie wypracowywać kompromisy oraz zaprezentować swój zespół na forum firmy i zbudować jego pozycję, w miejsce budowania pozycji osobistej, jak to ma miejsce na stanowisku specjalisty. Sprawne funkcjonowanie zespołu zależy od relacji jego lidera z innymi częściami firmy.

„Szkolenia przygotowujące do pełnienia funkcji menedżera powinny w pierwszej kolejności uświadamiać co to znaczy być menedżerem, jakie role spełnia on w organizacji i zespole oraz co wpływa na sukces menedżera i jego zespołu.” – mówi Sebastian Nowak z serwisu ze szkoleniami i konferencjami biznesowymi Eventis.pl.

 Do klasyki szkoleń menedżerskich (https://eventis.pl/szkolenia/menedzerskie) należą szkolenia z efektywnej komunikacji interpersonalnej, zarządzania i motywowania zespołami pracowników, planowania celów i oceny pracowniczej połączonej z udzielaniem konstruktywnej informacji zwrotnej.

Szkolenia takie powinny pozwalać poznać szczegółowo podstawowe role menedżera, czyli rolę zarządzającego i rolę przywódcy, przećwiczyć techniki godzenia tych ról, pomagać w zrozumieniu i wdrożeniu procesów wyznaczania celów osobistych i zespołowych, zrozumieć źródła autorytetu menedżera oraz przećwiczyć umiejętności komunikacyjne.

Warto również zdawać sobie sprawę z faktu, że zawsze gdy wchodzimy w nowe role bądź podejmujemy nowej działalności bądź obowiązków potrzebujemy czasu i wysiłku, aby sprostać wyzwaniom. Dzieje się tak zarówno w życiu prywatnym, np. gdy postanawiamy nauczyć się jeździć na nartach, ale również w życiu zawodowym, np. wchodząc w rolę menedżera. I o ile nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem, że zapisujemy się na kurs bądź instruktaż jazdy na nartach, o tyle wciąż mało popularne jest przygotowywanie się do pełnienia ról przywódczych. Warto jednak poświęcić na to czas i pieniądze, zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy. Pozostanie biernymi rzadko prowadzi do szczęśliwego zakończenia, tymczasem sukces na stanowisku menedżera może mieć wpływ na nasze całe życie. Warto wykorzystać tą okazję!


Data publikacji: 09.12.2019