Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Wymiana łańcucha rozrządu – wszystko, co musisz wiedzieć

Wymiana łańcucha rozrządu – wszystko, co musisz wiedzieć



Wydawałoby się, że zastosowanie łańcucha rozrządu pozwala zapomnieć o ewentualnych awariach i niweluje potrzebę ich naprawy. Łańcuch rozrządu uchodzi bowiem za element trwalszy i mniej awaryjny niż pasek. Ile w tym prawdy? Przyjrzymy się temu zagadnieniu w poniższym artykule. Podpowiemy też, jak rozpoznać uszkodzenie łańcucha i ile kosztuje naprawa.  1. Łańcuch rozrządu – czy rzeczywiście jest niezawodny?2. Jak rozpoznać awarię łańcucha rozrządu?3. Wymiana łańcucha rozrządu – ile to kosztuje? 

Łańcuch rozrządu – czy rzeczywiście jest niezawodny?

 Łańcuch rozrządu przez wielu użytkowników, jak i producentów aut wciąż uważany jest za mniej awaryjny i trwalszy. Jest to część, która służy do napędzania układów rozrządu. W istocie, lata temu łańcuch rozrządu zapewniał niezawodne działanie. Niegdyś problemy z silnikiem, jak i z samym łańcuchem rozrządu, były wynikiem nieprawidłowego dbania o pojazd i niezaopatrywania go w prawidłową ilość oleju silnikowego. Oblicze motoryzacji zmienił pod tym względem tzw. downsizing, który wpłynął na zmniejszenie żywotności montowanych zgodnie z tą technologią silników. Współcześnie również można znaleźć silnik z bezproblemowym i bezawaryjnym łańcuchem, którego żywotność powinna wystarczyć na 350 – 400 tys. km. Niemniej jednak wciąż trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia usterki i koniecznością poddania go naprawie. W efekcie łańcuch rozrządu zaliczyć dziś można do elementów eksploatacyjnych, które mogą ulegać usterkom tak, jak wszystkie pozostałe części pojazdu. Jeśli chcesz sięgnąć po więcej informacji na ten temat – sprawdź tutaj.  

Jak rozpoznać awarię łańcucha rozrządu?

 Warto znać pierwsze symptomy wskazujące na to, że być może łańcuch rozrządu potrzebuje pomocy mechanika. Szczególnie że – jak do tej pory – nie ustalono żadnych wytycznych co do terminu przeglądu czy wymiany. Pierwszym objawem zużycia łańcucha rozrządu jest wydobywający się z pojazdu hałas po odpaleniu silnika. Dźwięki te przypominają „klekotanie”, szumy lub szuranie. Wskutek rozciągnięcia się łańcuch ociera o inne elementy układu i w efekcie emituje hałas. Czasem można również zaobserwować zapalenie się kontrolki awarii silnika, co jest ewidentnym sygnałem, że czas zaprowadzić auto do mechanika. Tak naprawdę jednak już wydobywające się spod maski nieprzyjemne dźwięki powinny skłonić użytkownika do przeglądu. Jeśli łańcuch rozrządu generuje hałas, oznacza to, że jest już na skraju swojej żywotności. Efekty zerwanego łańcucha prowadzą do poważnych uszkodzeń pojazdu, a naprawa jest wówczas niezwykle kosztowna. 

Wymiana łańcucha rozrządu – ile to kosztuje?

 Koszt naprawy lub wymiany poszczególnych części to jedna z najbardziej absorbujących kierowcę kwestii. Nie ma w tym nic dziwnego – niektóre z napraw czy wymian potrafią obciążyć budżet. Ile zatem zapłacimy za wymianę łańcucha rozrządu? Kształtujące się na różnym poziomie ceny uzależnione są od stopnia skomplikowania silnika, liczby przeznaczonych do wymiany części, a także dostępu do łańcucha rozrządu. Koszt wymiany oscyluje najczęściej wokół kwot: od 300 do 900 złotych. W autach typu premium należy się jednak liczyć z dużo większym wydatkiem, sięgającym nawet do kilku tysięcy złotych. Warto wspomnieć, że wymianie nie podlega sam łańcuch, lecz cały komplet (łańcuch, koła zębate, napinacz lub napinacze, tuleje, simmering, płozy, uszczelka pokrywy rozrządu, śruby mocujące). Podsumowując, za wymianę łańcucha rozrządu zapłacimy odpowiednio: 1.w przypadku aut, takich jak Opel Agila, Astra, Combo – około 280 złotych;2.w przypadku aut z grupy VW – około 300 złotych;3.w przypadku aut typu premium (jak np. Audi z silnikiem 2.8 i 3.2 FSI) – nawet ponad 3000 złotych.

Data publikacji: 28.12.2021