Brak uwag ze strony przełożonych pod względem zachowania, wcale nie musi być równoznaczne ze stwierdzeniem, iż postępowanie pracownika jest nienaganne. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w ich zachowaniu pojawiają się niektóre błędy. A tymczasem utrzymanie dobrych manier jest niezwykle istotne w środowisku firmowym, a także w relacjach utrzymywanych z klientami.
Zasady etykiety biznesowej w niektórych przypadkach są dość zawiłe i zazwyczaj też odmienne od reguł obowiązujących w zachowaniach towarzyskich. Niekiedy też wykonujemy je intuicyjnie, bez pewności i w dezorientacji, przez co narażamy się popełnienie gafy. W związku z tym warto jest przybliżyć najważniejsze sytuacje wywołujące niepewność u pracowników oraz reguły, które powinny zostać zapamiętane. Przywitanie przełożonego z podwładnymWedług zasad etykiety biznesowej pracownicy jako pierwsi powinni wyjść z inicjatywą przywitania się z przełożonym, jednakże należy pamiętać że powinno to być jedynie powitanie słowne. O tym czy też będzie mu towarzyszyć podanie ręki decyduje już osoba na wyższym stanowisku. Podwładny nie powinien jako pierwszy wyciągać ręki w stronę przełożonego, a zasada ta jest obowiązująca równomiernie dla obu płci. W środowisku pracy, odmiennie od życia towarzyskiego, nie ma rozgraniczenia relacji kobieta-mężczyzna, a jedynie podwładny-przełożony. Warto również pamiętać, że bez względu na płeć i stanowisko, każda osoba powinna wstać do powitania. Pierwszeństwo w drzwiachW myśl reguł obowiązujących w środowisku biznesowym pierwszeństwo w drzwiach mają osoby posiadające wyższą rangę. Oznacza to, że pracownik powinien przepuścić w drzwiach swojego przełożonego, a także gości i klientów firmy. W przypadku spotkania pracowników na równorzędnych stanowiskach, ale o odmiennych płciach – miłym zachowaniem będzie jeśli panie zostaną przepuszczone przez panów. W środowisku biznesowym nie obowiązuje zasada pierwszeństwa starszych nad młodszymi, a osobą uprzywilejowaną jest tu zawsze przełożony.Właściwe zachowanie podczas pracyAby zachowanie pracownika nie zostało odebrane negatywnie przez przełożonego i pozostałych współpracowników powinien on unikać: spożywania posiłków przy biurku, przeprowadzania zbyt głośnych konwersacji, odbywania w miejscu pracy rozmów o charakterze prywatnym, a także krytykowania opinii politycznych i religijnych innych osób. Wszystkie te zachowania mogą być bowiem odebrane jako lekceważące i negatywne, jak również wpływać na budowę złego wizerunku pracownika. Stosowanie zasad etykiety biznesowej jest bardzo ważne w każdym miejscu pracy, bez względu na charakter przedsiębiorstwa w którym jesteśmy zatrudnieni. To właśnie one pozwalają na zachowanie odpowiednich relacji pomiędzy podwładnym, a przełożonym i dlatego też warto się z nim zapoznać.
Zasady etykiety biznesowej w niektórych przypadkach są dość zawiłe i zazwyczaj też odmienne od reguł obowiązujących w zachowaniach towarzyskich. Niekiedy też wykonujemy je intuicyjnie, bez pewności i w dezorientacji, przez co narażamy się popełnienie gafy. W związku z tym warto jest przybliżyć najważniejsze sytuacje wywołujące niepewność u pracowników oraz reguły, które powinny zostać zapamiętane. Przywitanie przełożonego z podwładnymWedług zasad etykiety biznesowej pracownicy jako pierwsi powinni wyjść z inicjatywą przywitania się z przełożonym, jednakże należy pamiętać że powinno to być jedynie powitanie słowne. O tym czy też będzie mu towarzyszyć podanie ręki decyduje już osoba na wyższym stanowisku. Podwładny nie powinien jako pierwszy wyciągać ręki w stronę przełożonego, a zasada ta jest obowiązująca równomiernie dla obu płci. W środowisku pracy, odmiennie od życia towarzyskiego, nie ma rozgraniczenia relacji kobieta-mężczyzna, a jedynie podwładny-przełożony. Warto również pamiętać, że bez względu na płeć i stanowisko, każda osoba powinna wstać do powitania. Pierwszeństwo w drzwiachW myśl reguł obowiązujących w środowisku biznesowym pierwszeństwo w drzwiach mają osoby posiadające wyższą rangę. Oznacza to, że pracownik powinien przepuścić w drzwiach swojego przełożonego, a także gości i klientów firmy. W przypadku spotkania pracowników na równorzędnych stanowiskach, ale o odmiennych płciach – miłym zachowaniem będzie jeśli panie zostaną przepuszczone przez panów. W środowisku biznesowym nie obowiązuje zasada pierwszeństwa starszych nad młodszymi, a osobą uprzywilejowaną jest tu zawsze przełożony.Właściwe zachowanie podczas pracyAby zachowanie pracownika nie zostało odebrane negatywnie przez przełożonego i pozostałych współpracowników powinien on unikać: spożywania posiłków przy biurku, przeprowadzania zbyt głośnych konwersacji, odbywania w miejscu pracy rozmów o charakterze prywatnym, a także krytykowania opinii politycznych i religijnych innych osób. Wszystkie te zachowania mogą być bowiem odebrane jako lekceważące i negatywne, jak również wpływać na budowę złego wizerunku pracownika. Stosowanie zasad etykiety biznesowej jest bardzo ważne w każdym miejscu pracy, bez względu na charakter przedsiębiorstwa w którym jesteśmy zatrudnieni. To właśnie one pozwalają na zachowanie odpowiednich relacji pomiędzy podwładnym, a przełożonym i dlatego też warto się z nim zapoznać.