Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Co daje młodzieży poczucie bezpieczeństwa? Podsumowanie projektu #młodzi #zdrowi #bezpieczni

Co daje młodzieży poczucie bezpieczeństwa? Podsumowanie projektu #młodzi #zdrowi #bezpieczni



Ponad 700 uczniów wzięło udział w projekcie Uniwersytetu Kaliskiego #młodzi #zdrowi #bezpieczni, którego celem było zwiększenie świadomości młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego, bezpieczeństwa oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Dzięki warsztatom i spotkaniom ze specjalistami młodzi ludzie zyskali wiedzę, umiejętności i przestrzeń do rozmowy o emocjach, relacjach oraz wyzwaniach codziennego życia. Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.

 

TEKST ALTERNATYWNY

 

Projektem objęto uczniów szkół średnich z regionu, a także rodziców i nauczycieli. Zajęcia były prowadzone przez specjalistów w formie warsztatów i spotkań interaktywnych. Młodzież uczyła się m.in.:

  • jak radzić sobie ze stresem i trudnymi emocjami,
  • jak budować relacje i komunikować się z innymi,
  • jak rozpoznawać zagrożenia i podejmować mądre decyzje,
  • gdzie szukać wsparcia w kryzysie.

W czasie spotkań nie brakowało ćwiczeń, rozmów i pracy w grupach. Wszystko po to, by młodzi ludzie mogli naprawdę poczuć, że mają wpływ na własne bezpieczeństwo i dobrostan.

 

Co mówią badania?

Integralną częścią projektu były ankiety. Uczniowie byli pytani m.in. o to, co wywołuje u nich poczucie zagrożenia. Wyniki?

  • choroba bliskich – najwyższy poziom zagrożenia
  • niezrozumienie ze strony rówieśników – bardzo silne
  • choroba własna – silne
  • niezrozumienie ze strony dorosłych – umiarkowane do silnego

W ankietach pojawiały się określenia typu:

  • przemoc psychiczna w rodzinie
  • złe relacje miedzy rodzicami
  • ciagłe kłótnie w domu
  • gdy rodzice się nie dogadują
  • niestabilność w domu

Wnioski: miejsce, które powinno być najbezpieczniejsze, bywa dla młodzieży głównym źródłem stresu i zagrożenia.

– Z ankiet dowiadujemy się, że największym źródłem bezpieczeństwa młodzieży są dobre relacje rodzinne i wsparcie bliskich, największym źródłem zagrożeń – konflikty domowe, przemoc psychiczna i napięta atmosfera w domu, a młodzi ludzie najczęściej radzą sobie poprzez rozmowę, szukanie wsparcia, aktywność fizyczną i techniki wyciszające – dodaje dr Łukasz Mikołajczyk.

 

Jak młodzież radzi sobie ze stresem?

Tu również odpowiedzi są bardzo ciekawe.

  • słuchanie muzyki – 420 osób
  • sport – 260 osób
  • spotkania/rozmowa – 235 osób
  • czytanie – 150 osób
  • sen/odpoczynek – 135 osób
  • jedzenie – 80 osób

 

Dlaczego projekt był potrzebny?

Warsztaty realizowane w ramach projektu wyraźnie pokazały, że młodzież potrzebuje przestrzeni do rozmowy o swoich przeżyciach i codziennych trudnościach. Uczniowie chętnie angażowali się w zajęcia, a wielu z nich po raz pierwszy mogło nazwać emocje, o których wcześniej trudno było im mówić.

– Wielu uczniów podkreślało, że dopiero w trakcie warsztatów mogli szczerze porozmawiać o swoich emocjach i problemach. Zajęcia stworzyły dla nich bezpieczną przestrzeń, a nauczycielom i rodzicom – cenny sygnał, jak ważne jest wsparcie w domu i szkole – dodaje dr Łukasz Mikołajczyk.

Uniwersytet ocenia, że projekt:

  • zwiększył świadomość młodzieży,
  • wzmocnił ich poczucie sprawczości,
  • pomógł lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami,
  • pokazał, jak kluczową rolę w życiu młodych odgrywa atmosfera domowa,
  • zgromadził bogatą dokumentację i objął liczne grupy uczniów.

– #młodzi #zdrowi #bezpieczni to przykład, jak nauka i edukacja mogą realnie zmieniać życie młodzieży. Projekt Uniwersytetu Kaliskiego nie tylko rozwijał wiedzę, ale i wzmacniał młodych ludzi emocjonalnie. W czasach, gdy potrzeby psychiczne uczniów są coraz bardziej widoczne, takie inicjatywy mają ogromne znaczenie – podkreśla dr Łukasz Mikołajczyk.

Przebieg i efekty projektu zaprezentowano 27 listopada podczas seminarium dla nauczycieli i rodziców. Gościem specjalnym wydarzenia była psycholożka rozwojowa Dorota Zawadzka. W trakcie wykładu pt. „Z pustego kubka nie nalejesz – jak dbać o siebie, by mieć siłę dla innych” podkreślała, że troska o własne potrzeby i dobrostan jest fundamentem mądrych relacji rodziców i nauczycieli z dziećmi. Zwracała uwagę, że tylko mając wewnętrzne zasoby – m.in. spokój, wiedzę i kompetencje – możemy skutecznie wspierać najmłodszych.

Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawowali: Prezydent Miasta Kalisza, Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego i Wielkopolski Kurator Oświaty.

 


Data publikacji: 08.12.2025

Co daje młodzieży poczucie bezpieczeństwa? Podsumowanie projektu #młodzi #zdrowi #bezpieczni - Opinie


Nie znaleziono opinii.
Dodaj opinię