Program studiów
I. Społeczeństwo informacyjne - wprowadzenie
1. Plan informatyzacji Polski
2. Kontekst socjologiczno – historyczny oraz opis rozwoju koncepcji społeczeństwa informacyjnego w Europie i świecie
3. Historia koncepcji Społeczeństwa Informacyjnego
4. Biznes teleinformatyczny jako siła napędowa rozwoju społeczeństwa informacyjnego
II. Podstawy prawne funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego W 24h
1. Przegląd regulacji na świecie
2. Podejście Unii Europejskiej do kwestii rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
3. Polska – ustawy:
a) o podpisie elektronicznym,
b) o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o warunkowym dostępie,
c) o elektronicznych instrumentach płatniczych, prawo bankowe,
d) ochrona danych osobowych,
e) Prawo Telekomunikacyjne,
f) prawa autorskie i prawa pokrewne,
g) o ochronie baz danych.
III. Elektroniczne usługi administracji publicznej w Polsce
1. Podstawy świadczenia usług elektronicznych:
a) Plan Informatyzacji Państwa,
b) ustawa o informatyzacji działalności organów władzy publicznej wraz z aktami wykonawczymi,
c) ustawa o dostępie do informacji publicznej – prawa i obowiązki urzędnika,
d) Biuletyn Informacji Publicznej,
e) korespondencja obywatela z urzędem.
- Elektroniczna korespondencja obywatela z urzędem - przykłady wdrożeń
2. Wdrażanie usług elektronicznych w administracji samorządowej
a) realizacja usług on-line przez adm. publiczna (przypadki: duży podmiot,, mały podmiot, adm. regionalna i adm. centralna),
b) rola systemów obiegu dokumentów w kontekście usług elektronicznych,
c) PESEL 2,
d) E-PUAP - planowane role dla administracji samorządowej i centralnej.
IV. Edukacja informatyczna
1. Edukacja informatyczna
2. Zajęcia praktyczne
a)edytory tekstów w środowiskach systemów operacyjnych Windows i Linux
b) arkusze kalkulacyjne,
c) bazy danych,
d) prezentacje,
e) tworzenie stron www,
f) aplikacje internetowe.
V Elementy teleinformatyki
1. Sieci telekomunikacyjne, w tym sieci komputerowe.
2. Sieć Internet:
a) sposoby dostępu, technologie, zalety i wady różnych rozwiązań, usługi szerokopasmowe,
b) bezpieczeństwo, ochrona danych, audyty,
c) ochrona przed cyberterroryzmem
d) zarządzanie sytuacjami kryzysowymi.
VI. Społeczeństwo informacyjne w dokumentach i praktyce
1. Strategie rozwoju.
a) odnowiona agenda lizbońska, dokumenty strategiczne UE dotyczące budowy społeczeństwa informacyjnego,
b) programowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego: kontekst europejski, krajowy i regionalny
c) obszary priorytetowe dla Komisji Europejskiej (np. eInclusion, eHealth, eIntegration, eDemocracy),
d) zasady wspierania budowy infrastruktury teleinformatycznej.
VII. SI w perspektywie finansowej 2007-2013
1. Wykłady:
a) Fundusze strukturalne – ogólne omówienie
b) programy operacyjne (PO IG, PO KL, PO RPW).
c) SI w regionalnych programach operacyjnych.
d) SI w Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym.
2. Planowane i obecne projekty w Małopolsce , w tym:
a) infrastruktura szerokopasmowa (Małopolska Sieć Szerokopasmowa i inne),
b) projekty w dziedzinie e-administracji,
c) wpieranie rozwoju kadr i kompetencji w dziedzinie IT.
3. Ćwiczenia - przygotowywanie i zarządzanie projektami z zakresu społeczeństwa informacyjnego.
VIII. Społeczeństwo Informacyjne – przegląd najlepszych praktyk
1. Podpis elektroniczny, infrastruktura PKI.
- Infrastruktura Klucza Publicznego (PKI).
2. Systemy informacyjne w administracji samorządowej.
3. Systemy informatyczne w firmach.
4. Systemy satelitarne, polska polityka kosmiczna, geoinformacja.
5. Telemedycyna.
6. Inteligentny transport.
Kwalifikacje uzyskane przez słuchacza
Studia udoskonalające.
Więcej informacji>>>