„Nie myśl o różowym słoniu” – to ćwiczenie z pewnością znane każdemu, kto chociaż raz zetknął się z NLP. A różowy słoń to dopiero początek... Ci, którzy zapragną zgłębić meandry neurolingwistycznego programowania, a zdobytą wiedzę wykorzystać w biznesie, mają ku temu wyjątkową okazję – studia podyplomowe na kierunku NLP w biznesie.
Faktem jest, że NLP, czyli neurolingwistyczne programowanie, ma tylu zwolenników, ilu przeciwników. Ta eklektyczna metoda nadal wzbudza kontrowersje i dzieli środowisko naukowe. Mimo to (a może dzięki temu) zainteresowanie NLP utrzymuje się od lat na stałym poziomie, przede wszystkim w szeroko rozumianym biznesie. Dlaczego? Czerpiąc z dorobku – między innymi – psychologii, neurofizjologii i lingwistyki, NLP wykształciło zbiór technik, narzędzi i strategii komunikacyjnych wykorzystywanych w biznesie, dzięki którym, jak zapewniają praktycy neurolingwistycznego programowania, nie ma rzeczy niemożliwych. NLP zakłada, że tym, co wiedzie do sukcesu, jest właśnie efektywna komunikacja, której sprzyjają – zgłębiane w toku studiów podyplomowych – wzorce budowania kontaktu i zdobywania zaufania, wywieranie wpływu (etycznego – jak podkreślają w swoich ofertach uczelnie) oraz umiejętność formułowania tekstów perswazyjnych. W NLP istotne jest bowiem przekonanie, że dzięki odpowiednim strukturom językowym można skutecznie wpływać na procesy decyzyjne klienta.
Faktem jest, że NLP, czyli neurolingwistyczne programowanie, ma tylu zwolenników, ilu przeciwników. Ta eklektyczna metoda nadal wzbudza kontrowersje i dzieli środowisko naukowe. Mimo to (a może dzięki temu) zainteresowanie NLP utrzymuje się od lat na stałym poziomie, przede wszystkim w szeroko rozumianym biznesie. Dlaczego? Czerpiąc z dorobku – między innymi – psychologii, neurofizjologii i lingwistyki, NLP wykształciło zbiór technik, narzędzi i strategii komunikacyjnych wykorzystywanych w biznesie, dzięki którym, jak zapewniają praktycy neurolingwistycznego programowania, nie ma rzeczy niemożliwych. NLP zakłada, że tym, co wiedzie do sukcesu, jest właśnie efektywna komunikacja, której sprzyjają – zgłębiane w toku studiów podyplomowych – wzorce budowania kontaktu i zdobywania zaufania, wywieranie wpływu (etycznego – jak podkreślają w swoich ofertach uczelnie) oraz umiejętność formułowania tekstów perswazyjnych. W NLP istotne jest bowiem przekonanie, że dzięki odpowiednim strukturom językowym można skutecznie wpływać na procesy decyzyjne klienta.
Po co mi NLP?
Słuchacze zostaną zapoznani z narzędziami stosowanymi w NLP. Głównym celem studiów jest bowiem zwiększenie skuteczności komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz wykształcenie biegłości w wykorzystywaniu retoryki i modeli językowych. Słuchacze zdobędą w konsekwencji umiejętność formułowania i wygłaszania sugestywnych przemówień publicznych oraz konstruowania komunikatów perswazyjnych, skutkiem czego nauczą się, w jaki sposób skutecznie motywować współpracowników. Poznane techniki komunikacyjne znajdą przełożenie na efektywność prowadzonych negocjacji czy też wzrost sprzedaży.NLP w biznesie – dla kogo?
Podyplomowe studia z zakresu NLP w biznesie rozpocząć mogą absolwenci studiów licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich. Oferta skierowana jest między innymi do osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą; do kadry menedżerskiej; do konsultantów i doradców; do pracowników działów personalnych – szkoleniowców, coachów i trenerów; do handlowców czy copywriterów. Na tym nie koniec – studia podyplomowe na kierunku NLP w biznesie okażą się inwestycją w samorozwój; zainteresują wszystkich tych, którzy chcą skuteczniej się komunikować i, dzięki temu, efektywniej realizować postawione sobie cele.Program studiów
Aby zdobyć biegłość w posługiwaniu się NLP, należy konsekwentnie i z determinacją przekładać teorię na praktykę. Program studiów podyplomowych na kierunku NLP w biznesie powinien być zatem tak skonstruowany, aby słuchacze mieli możliwość praktycznego przyswajania nowej wiedzy. Oto przykładowe zagadnienia, z którymi adepci NLP z pewnością będą mieli niejednokrotnie do czynienia:- wstęp do NLP;- zasady skutecznej komunikacji;- język ciała;- świadome utrwalanie pożądanych nawyków (kotwiczenie);- wewnętrzna struktura języka i sposoby jej zastosowania (metamodel języka);- podstawy psychologii perswazji;- skuteczne sposoby ustalania i oceny celów;- techniki poprawiania relacji interpersonalnych (metamirror);- techniki zmiany natrętnych wspomnień, skojarzeń i uczuć (submodalności);- techniki pracy z fobiami, lękiem i przeszkadzającymi wspomnieniami;- modelowanie sukcesu (rozpoznawanie istotnych komponentów i konstruowanie strategii skutecznego działania);- kreowanie rzeczywistości (linia czasu);- metaprogramy;- strategie rozwiązywania problemów;- zaawansowane wzorce lingwistyczne;- praktyczne zastosowanie NLP w technikach negocjacji i sprzedaży;- psychologia (w tym emisja głosu)i inne.Organizacja studiów, opłaty
Studia z zakresu NLP w biznesie trwają dwa semestry. Studia organizowane są w trybie niestacjonarnym – słuchacze uczestniczą w weekendowych zjazdach, które odbywają się z reguły co dwa tygodnie. Opłata za jeden semestr nauki wynosi około 2 tysiące złotych (wysokość czesnego zależy jednak od wybranej uczelni). Zazwyczaj istnieje możliwość rozłożenia czesnego na raty – o szczegóły należy pytać w odpowiednim sekretariacie wybranej uczelni.Rekrutacja
Kandydaci przyjmowani są według kolejności zgłoszeń. Ważne jest zatem, aby w wyznaczonym terminie dostarczyć wymagane dokumenty. W skład aplikacji wchodzi zazwyczaj wniosek o przyjęcie na studia (druk z reguły można pobrać z uczelnianych stron internetowych); dyplom ukończenia studiów wyższych lub jego odpis; kwestionariusz osobowy lub życiorys; dwie fotografie legitymacyjne; dowód albo deklarację wpłaty czesnego. Red. B. Stachnik