Uczelnie facebook Kierunki Studiów - Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna



Studia na dziennikarstwie i komunikacji społecznej to marzenie wielu maturzystów. Jak wygląda rekrutacja na te studia? Czego się podczas studiów nauczysz? I równie ważne – gdzie znajdziesz pracę? Dowiedz się już teraz!

Dziennikarstwo od lat plasuje się na jednym z pierwszych miejsc w rankingu na najbardziej popularny kierunek studiów. Praca w mediach kusi wielu młodych ludzi dlatego, że jest szczególnie ciekawa; wielu z nich marzy także o medialnej karierze.

Z uwagi na fakt, że dziennikarz może pracować w rozmaitych mediach – w prasie, w radiu, w telewizji, a także w coraz liczniejszych portalach internetowych – studia, wbrew pozorom, przyciągają nie tylko sympatyków pióra, ale wszystkich tych, którzy swoją przyszłość zawodową chcą związać z multimediami.

Na wielu uczelniach studia dziennikarskie wzbogacone zostały również o wiedzę z zakresu komunikacji społecznej. Po co? Odpowiedź wydaje się prosta: konkurencja na rynku medialnym jest bardzo duża, a dodatkowa wiedza dotycząca tworzenia oraz przetwarzania informacji przez poszczególne grupy społeczne nie tylko poszerza horyzonty absolwenta, ale również daje więcej możliwości zdobycia pracy – na przykład w reklamie czy public relations.

Program studiów – czego się nauczysz?



Studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna można podjąć tak na uczelniach publicznych, jak i prywatnych; kierunek jest dostępny w wielu szkołach wyższych. Możesz studiować w trybie dziennym lub zaocznym; zarówno na poziomie licencjackim, jak i magisterskim.

W trakcie takich studiów student pozna najważniejsze zagadnienia z wielu dziedzin – między innymi z filozofii, socjologii, kulturoznawstwa, ekonomii, prawa i najnowszej historii. Dodatkowo będzie uczestniczył w zajęciach warsztatowych, takich jak na przykład emisja głosu, warsztat publicystyczny, warsztat prasowy, warsztat reporterski.

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej zdobędzie również wiedzę z zakresu psychologicznych aspektów oddziaływania na odbiorcę, reklamy jako formy komunikacji społecznej, nauki o komunikowaniu, komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego oraz marketingu i PR-u.

Ponadto weźmie udział także w zajęciach poświęconych historii mediów, systemowi medialnemu w Polsce oraz etyce dziennikarskiej. Nie zabraknie także zajęć „technicznych” – z fotografii lub technik realizacji telewizyjnej i filmowej oraz z technologii informacyjnej. Absolwent dziennikarstwa powinien bowiem swobodnie korzystać z narzędzi nowych mediów, przede wszystkim z potencjału Internetu.

Specjalności – stań się specjalistą!



Studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej mogą z reguły – różnie wygląda to bowiem na poszczególnych uczelniach – wybrać specjalność, w ramach której zgłębiać będą wiedzę na temat pewnych zagadnień. Zazwyczaj mogą wybierać następujące specjalności:

- prasowa;
- radiowa;
- telewizyjna;
- reklama i public relations;
- dziennikarstwo sportowe;
- marketing polityczny;
- dziennikarstwo internetowe;
- edytorstwo;
- komunikacja w biznesie.

Wybór specjalności może rzutować na przyszłośść kariery zawodowej. W ramach specjalności przyszli absolwenci zdobywają bowiem doświadczenie (podczas praktyk lub staży) w określonej „branży”, co determinuje dalsze losy ich kariery.

Najlepszą metodą na trafny wybór specjalności jest zatem kierowanie się przede wszystkim swoimi zainteresowaniami. Jeżeli marzysz o pracy w radiu, wybór będzie prosty. Podobnie, jeśli chcesz pracować w agencji reklamowej. Możliwości jest wiele!

Rekrutacja – co trzeba zdać na maturze?



Poszczególne uczelnie mają różne wymagania rekrutacyjne. Dla przykładu: Uniwersytet Gdański bierze pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych z języka polskiego, historii, WOS-u i języka obcego (wyniki przeliczane są wg odpowiedniej wagi). Z kolei Uniwersytet Warmińsko-Mazurski pozostawia kandydatom możliwość wyboru – spośród języka polskiego, języka obcego, matematyki, historii, geografii i WOS-u mogą oni wybrać trzy przedmioty.

Osoby, które chciałyby studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, przejdą rekrutację w oparciu o wynik egzaminu maturalnego z dwóch przedmiotów. Pierwszym może być język polski lub język obcy, drugim – historia, historia sztuki, historia muzyki, WOS, wiedza o tańcu, informatyka, matematyka, a nawet... fizyka z astronomią.

Progi punktowe na wymienionych uczelniach w 2011 r. wynosiły:

Uniwersytet Gdański – 80, 2 punktu;
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski – 94 punkty;
Uniwersytet Mikołaja Kopernika – 44 punkty.


Data publikacji: 12.02.2018

kierunki studiów – artykuły

Korzystanie z niniejszej witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies.

Zamknij