Uczelnie, studia I i II stopnia - Wyprzedaże - szanse czy przekręty naszych czasów? Komentuje dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ

Uczelnie, studia I i II stopnia - Wyprzedaże - szanse czy przekręty naszych czasów? Komentuje dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ

FORMULARZ KONTAKTOWY >>

 

uczelnie

Wyprzedaże - szanse czy przekręty naszych czasów?
Komentuje dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ

Wyprzedaże - szanse czy przekręty naszych czasów? <br>Komentuje dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ

zarzadzanie.uni.lodz.pl

Noworoczne wyprzedaże wpisały się na stałe w handlowy pejzaż naszego kraju. Dla niektórych są szansą na zakup ciekawych produktów w okazyjnych cenach, a dla innych stanowią przekleństwo początku każdego roku, które udowadnia jak bardzo nabrani zostali Ci, którzy kupowali w okresie przed Bożym Narodzeniem. I jednym, i drugim nasuwa się pytanie – jaka jest prawdziwa cena i wartość nabywanych produktów?

Badania pokazują, że ok. 90% decyzji zakupowych to decyzje podejmowane emocjonalnie. Mimo tego, że większość z nas jest przekonanych, że nasze decyzje mają racjonalne podstawy i dokonujemy świadomych decyzji, rzeczywistość jest odmienna. Dotyczy to zresztą każdego obszaru naszego życia.

Na przykład ludzie chętniej decydują się na operację, która daje 90% szans powodzenia, niż na tę, w której jest 10% ryzyka, że się nie uda. Nie chcemy płacić 10 złotych za colę w samolocie, ale spokojnie wydamy 30 na popcorn i colę w kinie. Jesteśmy, jako ludzie, ale i jako klienci, pełni sprzeczności i paradoksów. Na przykład jedynie 35% zakupów dokonywanych w supermarketach to zakupy wcześniej zaplanowanych marek, a lek przeciwbólowy za 5 złotych, mimo, że oparty na tej samej substancji czynnej, będzie w opinii klientów bardziej skuteczny niż ten za 2 złote. Te właśnie słabości wykorzystują firmy, aby skłaniać nas do zakupów. Z pewnością każdy z nas nie jeden raz po powrocie do domu zastanawiał się nad powodami zakupu produktów, których nie tylko nie planował kupić, ale w rzeczywistości nawet nie potrzebował.

Mimo tych, mało pocieszających informacji, warto podkreślić, że wyprzedaże były, są i będą oraz mają swoje dobre strony, zarówno dla klientów, jak i firm. Firmom dają nie tylko możliwość osiągania wysokich przychodów (mimo niższych cen – działa tutaj prawo skali), ale także tworzą szansę przyciągnięcia nowych klientów i realizowania sprzedaży wiązanych. Z punktu widzenia klientów to okazja na znalezienie dobrych produktów za rozsądne pieniądze czy wypróbowanie nowych produktów przy niższych kosztach.

Głównym problemem wyprzedaży, który niszczy korzyści z niej płynące, jest traktowanie przez firmy tego okresu wyłącznie jako sposobu na czyszczenie magazynów, redukcję strat, czy odzyskanie zamrożonych w towarach środków finansowych. Takie podejście skutkuje tym, że nie są ważne koszty tych działań, a liczy się cel. W efekcie często niezauważane na pierwszy rzut oka koszty w długim okresie są zdecydowanie wyższe – niezadowoleni klienci, zwroty produktów, negatywne wpisy na forach społecznościowych itp. Co więcej, znana zasada, że jeden niezadowolony klient powie o tym jedenastu, skutkuje jeszcze znaczniejszymi zniszczeniami w fundamentach nie tylko rozwoju, ale i istnienia organizacji.

Jak ze wszystkim, potrzebna jest równowaga. Wyprzedaże są potrzebne tak samo jak reklama czy wprowadzanie nowych produktów. Czasem nas irytują i denerwują, ale mają też swoje zalety. Najważniejsze, aby na koniec bilans wyszedł na plus.


Dane dot. podejmowania decyzji, zakupów i wyboru produktów: M. Lindstrom (2010), F. Shane (2003), D. Ariely (2009).

Dr hab. Robert Kozielski jest stypendystą Fundacji Fulbrighta (USA, Willamette University) oraz członkiem Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk. Specjalizuje się w strategiach rynkowych przedsiębiorstw, analizach strategicznych i ocenie efektywności działań marketingowych organizacji. Uzyskał tytuł Chartered Marketer wydawany przez The Chartered Institute of Marketing w Londynie – największą i najstarszą na świecie instytucję szkoleniowo-konsultingową specjalizującą się w dziedzinie marketingu. Autor ponad 100 publikacji książkowych i artykułów z zakresu działalności rynkowej, wydawanych w Polsce i za granicą. W ciągu dwudziestoletniej pracy szkoleniowo-konsultacyjnej pracował m.in. z takimi firmami jak Unilever, Microsoft, Hewlett-Packard, Merck, Danone, Johson&Johnson, Bayer, mBank, Aflofarm, Telekomunikacja Polska S.A., Polpharma, Merck, Abbott, BRE Bank, LOTOS.
Uniwersytet Łódzki - Wydział Zarządzania – Łódź
Lista wydziałów - kliknij tutaj,
Data publikacji: 26.01.2017

Studia kierunki

Uczelnie z akustyką w Poznaniu

Uczelnie z akustyką w Poznaniu

Interesuje Cię akustyka i tematyka związana z szeroko rozumianym dźwiękiem? Masz dobry słuch, a w szkole średniej lubiłeś fizykę? Być może studia na kierunku akustyka będą dla Ciebie interesującą propozycją! Sprawdź już dzisiaj, które uczelnie w Poznaniu kształcą w tym zakresie!

więcej

Uczelnie z MISH w Warszawie

Uczelnie z MISH w Warszawie

Masz szerokie zainteresowania humanistyczne? Trudno Ci się zdecydować na konkretny kierunek studiów? Być może zainteresuje Cię oferta Indywidualne Studiów Międzyobszarowych w obszarach nauk humanistycznych i nauk społecznych, które powszechnie znane są jako MISH? Sprawdź, które uczelnie w Warszawie prowadzą takie studia!

więcej

Uczelnie z kierunkiem dyplomacja europejska we Wrocławiu

Uczelnie z kierunkiem dyplomacja europejska we Wrocławiu

Jeśli interesuje Cię tematyka dyplomacji europejskiej, rozważ podjęcie studiów na kierunku, który jest jej poświęcony. Sprawdź, jak przebiega rekrutacja i które uczelnie we Wrocławiu prowadzą takie studia!

więcej

Napisz Własny komentarz

CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Refresh Image

Nick:

Komentarz:

 

 

 

Z Ostatniej Chwili - Inne artykuły

Edukacja wyższa w Polsce

Edukacja wyższa w Polsce

Jeśli chodzi o studia w Polsce, to nasz system szkolnictwa wyższego przewiduje możliwość studiowania na uczelniach publicznych i uczelniach niepublicznych. Uczelnie publiczne i niepubliczne różni sposób finansowania nauki. ...

Jak nie marnować żywności - konferencja w SGGW

Jak nie marnować żywności - konferencja w SGGW

Ludzie od wielu lat zmagają się z głodem, zarówno w państwach trzeciego świata, jak i w Polsce. W tym kontekście należy wspomnieć również o kolejnej trudności, jaką jest kontrastujące z niedożywieniem – marnowanie żywności.

Koźmiński w najnowszym rankingu „Financial Times”

Koźmiński w najnowszym rankingu „Financial Times”

„Financial Times” od lat przeprowadza ranking najlepszych europejskich szkół biznesu. Również w tym roku porównane zostały ze sobą ”świątynie nauki”. Znalazło się tam aż 96 uczelni wyższych, z których dużą część stanowiły ...

Spędź ferie kreatywnie - wybierz ferie z rysunkiem

Spędź ferie kreatywnie - wybierz ferie z rysunkiem

Wszystkim, którzy nie mają pomysłu na zbliżające się ferie zimowe i chcą ten czas kreatywnie wykorzystać, oferujemy intensywny kurs nauki rysunku, prowadzony na Wydziale Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych Wyższej ...

Bionanopark i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego  zacieśniają współpracę

Bionanopark i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zacieśniają współpracę

Bionanopark oraz Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego podpisały umowę o współpracy, której celem jest wzbogacenie oferty Bionanoparku o usługi szkoleniowo-doradcze.

Wyprzedaże - szanse czy przekręty naszych czasów?

Wyprzedaże - szanse czy przekręty naszych czasów?

Komentuje dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ

Studiuj POLITOLOGIĘ za darmo!

Studiuj POLITOLOGIĘ za darmo!

"Międzynarodowy Program Kształcenia - Political Science" w ramach, którego możecie zdobyć tytuł magistra nauk politycznych.

Absolwenci Wydziału Zarządzania UŁ podrzucą birety

Absolwenci Wydziału Zarządzania UŁ podrzucą birety

Gala Absolwenta jest tradycją na Wydziale Zarządzania UŁ – to czas podsumowań, wyjątkowy dzień, który pozwala spojrzeć z perspektywy na ostatnie lata zdobywania wiedzy i doświadczeń. W sobotę 25 listopada tegoroczni absolwenci sp ...

Sukces absolwentki UTH w konkursie z dziedziny kryminalistyki

Miło nam poinformować, że absolwentka Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej, Anna Kubiś-Kuras, zdobyła wyróżnienie w XVIII

UTH zawarła porozumienie z Omida S.A.

W dniu 9 listopada Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej podpisała porozumienie z firmą Omida S.A..

KIERUNKI STUDIÓW - STUDIA I i II STOPNIA

Transport

Transport

Jest dziedziną tak wyraźnie obecną w naszym życiu, a często nie zastanawiamy się jak wielu specjalistów zatrudnia. Nic więc dziwnego, że studia na kierunku Transport cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

więcej

Geodezja

Geodezja

Uwaga! Poszukiwani ambitni, pełni energii, ciekawi świata ludzie z pasją, do podjęcia ...

więcej

Filologia rosyjska

Filologia rosyjska

Po wielkim boom na znajomość języka angielskiego, przychodzi czas na inne języki. ...

więcej

Praca socjalna

Praca socjalna

Propozycja dla tych, którzy czują, że chcieliby dać światu coś od siebie. A nawet ...

więcej

KIERUNKI STUDIÓW - STUDIA PODYPLOMOWE

Doradztwo Zawodowe

Doradztwo Zawodowe

W niepewnych czasach, kiedy ludzie konsultują większość życiowych wyborów ze specjalistami w przeróżnych dziedzinach, najlepszym rozwiązaniem jest po prostu… zostać jednym z takich specjalistów. Studia podyplomowe z doradztwa zawodowego mogą w tym bardzo pomóc.

więcej

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Aby poszerzyć swoje kwalifikacje i możliwości uzyskania dobrze płatnej pracy, warto ...

więcej

Fundusze Unijne

Fundusze Unijne

Studia podyplomowe z zakresu funduszy unijnych podnoszą kwalifikacje osób aplikujących ...

więcej

Prawo pracy

Prawo pracy

Prawo pracy to dziedzina szczególnie przydatna tym, którzy na co dzień trudnią ...

więcej

POLECAMY UCZELNIE

AKTUALNOŚCI UCZELNIANE

Studiuj Informatykę w WST w Katowicach! - tylko 1300 zł za 1 semestr

Studiuj Informatykę w WST w Katowicach! - tylko 1300 zł za 1 semestr
Dla pierwszych 20 osób, które chcą zapisać się na studia Informatyka w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach przygotowaliśmy specjalną promocję - tylko 1300 zł za pierwszy semestr. Szczegóły w regulaminie "Bądź szybszy zyskaj więcej".

Podyplomowe Studium Public Relations – zapisy tylko do 31 stycznia!

Podyplomowe Studium Public Relations – zapisy tylko do 31 stycznia!
Podyplomowe Studium Public Relations, czyli jedna z największych w Polsce instytucji kształcących specjalistów w zakresie PR, niebawem kończy ostatnią turę rekrutacji na studia. Zapisy trwają do końca stycznia 2016 r. Warto się pośpieszyć!

Informatyk : Trzy kroki do kariery

Informatyk : Trzy kroki do kariery
Komputery i nowoczesne technologie to Twoja pasja? Interesujesz się programowaniem i aplikacjami mobilnymi? Swoją zawodową przyszłość wiążesz z branżą IT? Gratulujemy wyboru!

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Czego boimy się w pracy?

Czego boimy się w pracy?

Praca na każdym stanowisku, niezależnie od tego czy ją lubimy, wi ...

więcej

Studia w Niemczech

Studia w Niemczech

Studia w Niemczech to szansa na solidne wykształcenie, cenione na ...

więcej

Jezyk holenderski - CNaVT

Jezyk holenderski - CNaVT

Certyfikat z języka holenderskiego to przysłowiowy As w rękawie. Zn ...

więcej

Polityka plików "cookie":

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.

formularz kontaktowy