Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Gorzki smak sukcesu? O skutkach założenia własnej firmy

Gorzki smak sukcesu? O skutkach założenia własnej firmy



Co niesie za sobą założenie własnej działalności gospodarczej? Jakie zmiany zachodzą w osobowości młodego przedsiębiorcy? Jak radzą sobie z tym wyzwaniem kobiety? Drugi wymiar przedsiębiorczości kobiet odkryła psycholog Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, która w ramach badań dowiodła, że założenie własnej firmy wpływa na ich postawy, przekonania oraz temperament.

Czy istnieje specjalny kod, który jest odpowiedzialny za sukces zawodowy kobiet? Zdaniem autorki badań metaforycznie można tak powiedzieć. Dowiodła ona bowiem, że kobiety, które odniosą sukces w prowadzeniu własnego biznesu różnią się temperamentem, osobowością, przekonaniami i postawami od tych, które poniosą porażkę lub nie zamierzają w ogóle zajmować się biznesem. Co ważne, już samo rozkręcenie własnej działalności powoduje istotne zmiany w przekonaniach i postawach kobiet. – Jest to tak ważne wydarzenie życiowe, że może nawet modyfikować cechy temperamentu – mówi dr Magda Drzewiecka-Sarosiek, która w ramach pracy doktorskiej w SWPS przeprowadziła badania dotyczące skutków prowadzenia działalności gospodarczej przez kobiety. Autorka postawiła sobie za główny cel sprawdzenie, co tak naprawdę wpływa na sukces przedsiębiorczy, a następnie w jaki sposób zmienia on temperament, charakter i zachowanie kobiety.Badanie przeprowadzone zostało wśród niemalże 450 kobiet, z których połowa podjęła właśnie decyzję o założeniu własnej działalności gospodarczej, a druga połowa podjęła tę decyzję na rok wstecz. Pozwoliło to na rzetelne porównanie tej samej grupy w dwóch bardzo istotnych życiowych momentach. Wyniki badania wyraźnie dowodzą, że na decyzje o podjęciu ryzyka zawodowego związanego z założeniem firmy wpływają głównie temperament, osobowość i poczucie własnej przedsiębiorczości u kobiet. – Badanie wykazało, że inne zmienne decydują o intencji przedsiębiorczej, a inne o obiektywnym i subiektywnym sukcesie w spełnieniu planów zawodowych – dodaje dr Drzewiecka-Sarosiek.Jakie czynniki wewnętrzne wpływają na osiągnięcie sukcesu biznesowego przez kobiety? Okazuje się, że pośrednio wpływają na to cechy temperamentu i osobowości, ale bezpośrednio decyduje o tym przede wszystkim intensywność odczuwanych pozytywnych emocji. O tym, czy kobieta czuje, że odniosła sukces, decyduje wyłącznie jej temperament. Jak dodaje autorka badania, te panie, których plan na biznes powiódł się, prezentują najniższy poziom reaktywności emocjonalnej (co mówiąc najprościej oznacza bardzo dużą odporność emocjonalną) oraz perseweratywności (co oznacza, że mają niewielkie skłonności do rozpamiętywania i przeżywania minionych zdarzeń). Kobiety, które odniosły sukces cechuj się najwyższym poziomem aktywności, wytrzymałości, ekstrawersji, sumienności, optymizmu, przekonania o własnej skuteczności i zadowolenia z życia. – Osoby, które łatwiej się relaksują, patrzą optymistycznie w przyszłość, oczekują najlepszego nawet w niepewnych czasach, zazwyczaj osiągają lepsze wyniki biznesowe – dodaje autorka badania.Według najnowszych statystyk aktualnie w Polsce notuje się najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik przedsiębiorczości wśród kobiet. Jednak, jak twierdzi psycholog, do tej pory stosunkowo niewiele badań prowadzono w tym zakresie w naszym kraju. Większość z nich dotyczy głównie mężczyzn, a niektóre stanowią studium porównawcze różnych grup społecznych: bezrobotnych, samozatrudnionych oraz pracowników firm. Brakuje jednak badań, które monitorowałyby losy tej samej grupy w dłuższym odcinku czasu.Analiza wyników dowiodła, że wbrew powszechnie panującej opinii, jakoby temperament był genetycznie ukształtowany i niezmienny, nie jest tak w rzeczywistości. Cechy temperamentu ulegają bowiem zmianom w wyniku zdarzeń uważanych za pozytywne, jak na przykład sukces zawodowy. – Okazało się, że cena, jaką trzeba zapłacić za sukces w prowadzeniu firmy, jest z początku negatywna. W pierwszym etapie kariery zauważalne są zmiany cech temperamentu (spadek wrażliwości i wytrzymałości), przekonań (zmniejszenie poczucia własnej skuteczności przedsiębiorczej i poziomu optymizmu), a także wzrost stresu – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.Wyniki badania przeprowadzonego przez dr Drzewiecką-Sarosiek mogą okazać się niezwykle przydatne podczas tworzenia specjalnych programów szkoleń przeznaczonych dla kobiet przedsiębiorców, ponieważ wyraźnie pokazują zasadność rozwijania różnych umiejętności w zależności od etapu firmy. – Na początku należy głównie oddziaływać na poczucie skuteczności poprzez inwestowanie w wiedzę z zakresu zarządzania firmą, księgowości, marketingu, analizy branży i konkurencji. W fazie prowadzenia firmy najważniejsze jest natomiast zadbanie o dobrostan kobiet. Warto postawić wtedy na wsparcie emocjonalne w postaci coachingu indywidualnego lub spotkania networkingowe z większą grupą – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek. Autorka badania dodaje, że powyższe wskazówki dotyczą również wsparcia ze strony najbliższych osób – wsparcia zarówno merytorycznego, jak i mentalnego.Badanie zostało przeprowadzone w latach 2012-2013 w ramach pracy doktorskiej Magdy Drzewieckiej-Sarosiek. Praca została obroniona w 2014 roku pod opieką naukową dr hab. Anny Zalewskiej, prof. SWPS.

Data publikacji: 29.01.2015
ikonka kierunki studiów

Dodatkowe informacje o studiach - Warszawa