Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Dziennikarstwo

Dziennikarstwo



Chociaż kojarzymy je z konkretnym zawodem, dziś studiowanie dziennikarstwa daje możliwości znacznie szersze niż tylko praca w redakcji czasopisma czy montowanie audycji radiowych. To niewątpliwie jeden z kierunków przyszłości, kształcący wszechstronnych specjalistów nie tylko w dziedzinie mediów.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to dziś jeden z najbardziej popularnych kierunków studiów podyplomowych. Nie ma się czemu dziwić – w społeczeństwie informacyjnym, w jakim niewątpliwie żyjemy, eksperci w dziedzinie komunikacji okazują się niezbędni. Czego nauczymy się na dziennikarstwie?

Specyfika kierunku

To nowoczesne studia humanistyczne, idealne dla ludzi zainteresowanych otaczającym ich światem, ludźmi, zmianami społecznymi – przede wszystkim w kontekście ich kształtowania przez media. Program studiów okazuje się interdyscyplinarny – znajdziemy tu przedmioty z zakresu takich nauk, jak socjologia, historia najnowsza, podstawy prawa czy psychologii, językoznawstwo stosowane itd. Ulubionym, ale też stanowiącym największe wyzwanie dla studentów przedmiotem jest tzw. PSM – Polski System Medialny. Choć wymaga sporo zaangażowania, uczy o sprawach aktualnych i niezwykle istotnych z punktu widzenia przyszłych dziennikarzy. Ukazuje strukturę, zasady funkcjonowania i zachodzące niezwykle dynamicznie zmiany na polskim rynku medialnym – a więc na rynku pracy absolwentów dziennikarstwa.Fundamentem kształcenia na tym kierunku jest solidna wiedza teoretyczna z szeregu dziedzin opisujących współczesny świat i społeczeństwo. Ale to oczywiście nie wszystko – największą frajdę sprawiają zawsze bowiem zajęcia praktyczne. Takie przedmioty jak gatunki dziennikarskie (stawiające głównie na własne próbki i pierwsze kroki w ich obrębie), podstawy warsztatu dziennikarskiego czy elementy retoryki pozwalają na rozwinięcie skrzydeł i rzetelne przygotowanie do nowego zawodu bądź też uzupełnienie nabytych podczas studiów stacjonarnych kompetencji medialnych.

Dla kogo?

Osoba decydująca się na podjęcie takich studiów powinna być przede wszystkim ciekawa świata. Największą szansę na sukces w tej dyscyplinie mają wyznawcy łacińskiej maksymy „qui rogat, non errat” – „kto pyta, nie błądzi”! Dociekliwość, umiejętności interpersonalne, otwartość na drugiego człowieka – to cechy niezwykle istotne w zawodach związanych z mediami. Jeśli zawodowo interesują nas zagadnienia szeroko pojętej komunikacji społecznej, fascynuje praca dziennikarza, podyplomowe dziennikarstwo może okazać się trampoliną do błyskotliwej kariery.

Gdzie studiować dziennikarstwo?

Z racji niezwykłej popularności tego kierunku w ostatnich latach, coraz większa liczba polskich uczelni ma w swojej ofercie podyplomowe dziennikarstwo i komunikację społeczną o różnych, interesujących specjalizacją. W rankingach zdecydowanie prowadzi Uniwersytet Warszawski – proponuje kandydatom zajęcia o takich profilach, jak public relations i marketing medialny (jeden z najbardziej obleganych kierunków w kraju!), fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza czy też klasyczne dziennikarstwo. Poza tym niebagatelną zaletą Warszawy jest w tym zawodzie obecność siedzib większości najważniejszych gazet, rozgłośni radiowych czy stacji telewizyjnych w bezpośrednim sąsiedztwie.Nieco niżej w rankingu plasuje się Uniwersytet Wrocławski, również specjalizujący się w zajęciach z public relations, ale też proponujący opcje szersze niż stołeczna uczelnia. Można się tu kształcić w zakresie dziennikarstwa sportowego, creative writingu czy związanego z reklamą projektowania komunikacji i wizerunku instytucji. Uniwersytet Jagielloński z kolei kładzie nacisk na przygotowanie dokariery międzynarodową – sporo uwagi poświęca się tu na znajomość języka obcego sprofilowaną pod pracę dziennikarza.

Możliwości zawodowe

Absolwent podyplomowych studiów w zakresie dziennikarstwa podbija rynek pracy, mając wszelkie atuty po swojej stronie. W zależności od ukończonej specjalizacji może znaleźć zatrudnienie nie tylko w charakterze dziennikarza, ale też rzecznika prasowego, copywritera, pracownika agencji reklamowej czy wizerunkowej czy researchera. Należy jednak pamiętać, że największe szanse na zdobycie dobrej posady mają kandydaci legitymujący się wcześniejszą praktyką, podczas kursów warto zatem nieustannie rozwijać się, doskonalić warsztat pisarski i nawiązywać cenne kontakty.red. Katarzyna Lipska

Data publikacji: 14.10.2019